מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות שקידם משרד המשפטים, לפיה עבירות קנס מסוג 'ברירת משפט' בתחום התעבורה (דו"חות תעבורה), יתבררו מעתה כעניין מנהלי, בבית דין מנהלי דיגיטלי וייעודי להפרות תעבורה, שיוקם במשרד המשפטים.
הרפורמה, אשר תיכנס לתוקף בעוד כשנה, צפויה לשפר משמעותית את השירות לאזרח ולתרום למאבק בתאונות הדרכים, בין היתר באמצעות מיקוד הקשב של בתי המשפט לענייני תעבורה בתיקי תעבורה חמורים והורדת תיקי התעבורה הקלים לבית הדין לתעבורה.
במסגרת הרפורמה, "הפרות תעבורה" יתבררו בהליך מנהלי לפני בית דין ייעודי שיוקם במשרד המשפטים, כאשר ככלל ניהול הליכי הערר במודל החדש יהיה דיגיטלי וישפר משמעותית את השירות הניתן לאזרח – החל מגישה מקוונת למידע על דוחות פתוחים, המשך בהצגת האפשרויות העומדות לפני מקבל הדו"ח, ועד לבירור הערר באופן מקוון – וכל זאת ללא צורך להתייצב לדיון, בשירות עצמי, תוך צמצום ההוצאה הכספית הכרוכה בניהול הליך משפטי, וללא הפסד ימי עבודה לצורך נוכחות בדיונים.
הרפורמה תסייע לקדם את המלחמה בתאונות דרכים ולשפר את האכיפה בתחום התעבורה – באמצעות העברת תיקי "ברירת המשפט", המציפים כיום את בתי המשפט לענייני תעבורה, למסלול מנהלי יעיל, אשר תפנה את שופטי התעבורה לדון בתיקים החמורים ותאפשר למצות איתם את הדין במהירות וביעילות ביחס למצב כיום. זאת ועוד, הרפורמה צפויה לקצר משמעותית את לוחות הזמנים לניהול ההליכים המשפטיים בתחום התעבורה, וכך לייעל את איכות האכיפה על ידי בירור הצדק ועשיית משפט בסמוך למועד האירוע, ולא לאורך תקופה ממושכת של חודשים ואף שנים רבות לעתים, כפי שקורה היום.
יצוין כי במהלך הדיונים בהצעת החוק בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוסכם עם משרד התחבורה על קידום שינויים בשיטת הניקוד אשר יקלו על הנהגים הנורמטיביים בעקבות המעבר להסדר החוקי החדש.
דוגמאות לעבירות תעבורה שיועברו למסלול המנהלי בבית הדין לתעבורה:
• שימוש בטלפון בעת שהרכב נע שלא באמצעות דיבורית
• נהיגה במהירות 26-40 קמ"ש מעל למהירות המותרת בכביש לא עירוני עם שטח הפרדה, או נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל למהירות המותרת בדרך עירונית
• נהג ללא חגורת בטיחות
• חציית קו הפרדה רצוף או נהיגה משמאלו
הרפורמה של משרד המשפטים בעבירות תעבורה – השינויים המרכזיים
המצב כיום | המצב שיהיה בעקבות אישור הרפורמה |
הליך פלילי בכל עבירות התעבורה | הליך מינהלי בהפרות תעבורה רבות |
בקשה להישפט מובילה להגשת כתב אישום פלילי וניהול הליך פלילי שלם בגין עבירות תעבורה | הגשת ערר מנהלי ללא כתב אישום פלילי וללא רישום פלילי בגין הפרות תעבורה |
מחייב התייצבות לפני שופט לפחות פעם אחת במקרה של הסדר ומספר פעמים במקרה של ניהול התיק במלואו בביהמ"ש; לרוב כרוך בהמתנה ממושכת ואובדן ימי עבודה. | ככלל ניהול הליכי הערר באופן מקוון מהתחלה עד הסוף, כולל ניהול דיונים מקוונים (ב-VC) במידת הצורך; דיון בנוכחות פיסית ייערך רק במקרים חריגים |
גישה מוגבלת יחסית לראיות, רק לאחר הבקשה להישפט | גישה מקוונת לראיות המנהליות בשלב מוקדם, לפני הגשת ערר, על מנת לאפשר לנהג לקבל החלטה מושכלת בנוגע לדרך הפעולה המתאימה לו |
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "הרפורמה בבתי המשפט לתעבורה תשפר משמעותית את השירות לאזרח בתחום זה, תצמצם התדיינויות משפטיות ותתרום למאבק בתאונות הדרכים. אני מבקש להודות לאנשי המקצוע במשרד המשפטים ובמחלקה למשפט ציבורי מנהלי בייעוץ וחקיקה שעמלו רבות על גיבוש הרפורמה החשובה״.
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "הרפורמה צפויה להביא לשיפור משמעותי בשירות לאזרח, לייעול מערכת המשפט ולחיזוק האכיפה בתחום התעבורה. בית הדין הדיגיטלי שיוקם יהווה מודל דיוני חדשני ומתקדם, אשר יאפשר לנהגים גישה מהירה ונוחה לצדק. אני מאמין כי הרפורמה תתרום רבות למאבק בתאונות בדרכים וליצירת סביבת נהיגה בטוחה לכולנו".