התנועה לאיכות השלטון ופורום "חומת מגן לישראל" עתרו הבוקר (רביעי) לבג"ץ בדרישה דחופה להוציא צווים על תנאי וצו ביניים שיקפיאו את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט וימנע את מינויו של השר ישראל כץ תחתיו. בעתירה נטען כי פיטורי שר הביטחון בעיצומה של מלחמה ובשעה שמדינת ישראל ניצבת תחת איום רב-זירתי חסר תקדים, נעשו משיקולים זרים ופוליטיים צרים שכל מטרתם קידום חוקי ההשתמטות ושימור הקואליציה, ובניגוד לשיקולים שנקבעו בפסיקה לעניין העברת שר מכהונתו.
העותרים מדגישים כי ההחלטה התקבלה בעיתוי קריטי – כאשר מדינת ישראל מצויה בעיצומה של מלחמה ברצועת עזה, תחת איום מיידי בחזית הצפון, ומול התגברות המתיחות מול איראן. לטענתם, החלפת שר ביטחון מנוסה בעל רקע צבאי עשיר בשר שאין לו ניסיון צבאי או ביטחוני משמעותי, בעיצומה של מערכה צבאית מורכבת, מהווה סיכון ביטחוני חמור.
העתירה מפרטת שורה של פגמים משפטיים בהחלטה: חוסר סבירות קיצוני הפוגע ביכולת הממשלה לתפקד כרשות המבצעת, שיקולים זרים ופוליטיים שאינם ממין העניין, ובניגוד לשיקולים שנקבעו בפסיקה שהם קידום יכולתה של הממשלה לתפקד כראוי כרשות המבצעת של המדינה ולהגשים את יעדי המדיניות הניצבים בפניה. ניגוד עניינים חריף של ראש הממשלה המעדיף את הישרדותו הפוליטית על פני צורכי הביטחון ופגיעה אנושה באמון הציבור במערכת הביטחון ובקבלת ההחלטות בשעת מלחמה.
העותרים מצביעים על כך שהפיטורים מגיעים על רקע "התנגדותו של שר הביטחון גלנט לחוקי ההשתמטות, ולאחר שראש הממשלה איים עליו מפורשות כי אם לא יתמוך בחקיקה – יפוטר. זאת, בשעה שהמפלגות החרדיות מאיימות על פירוק הקואליציה אם לא יעבור החוק".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "החלטת ראש הממשלה לפטר את שר הביטחון בעיצומה של מלחמה בעזה ובלבנון, כאשר 101 חטופים עדיין בשבי, מאות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם וצה"ל נערך למתקפה איראנית, היא מעשה חסר אחריות שמסכן את ביטחון המדינה. פיטורי שר ביטחון בעל ניסיון מבצעי עשיר והחלפתו בשר חסר ניסיון צבאי, רק כדי לקדם את חוקי ההשתמטות ולשמר את הקואליציה, מהווים פגיעה קשה בביטחון המדינה ובאמון הציבור. נדרוש מבג"ץ להתערב באופן מיידי כדי למנוע את הפגיעה החמורה במערכת הביטחון ובחוסנה של מדינת ישראל."
עתירה נוספת הוגשה גם על ידי משמר הדמוקרטיה הישראלית שמבקש צו ביניים בעתירה. לטענת המשמר, "אין מחלוקת על כך שלראש הממשלה נתונה סמכות לפטר מממשלתו שר. הסוגייה אינה סוגייה של סמכות, אלא של סבירות. על אף שלראש הממשלה נתון מנעד שיקול דעת רחב בהחלטות באשר למינוי שרים לממשלתו ופיטורי שרים מממשלתו, ואף ששקילת שיקולים פוליטיים, מפלגתיים וקואליציוניים היא לגיטימית ואין בה פסול כשלעצמה, הרי ששיקול דעת זה אינו בלתי מוגבל. במצבי קיצון, אף שיקול דעת זה עשוי להיות נתון לביקורת שיפוטית ולהתערבות שיפוטית".
לטענת משמר הדמוקרטיה הישראלית, במקרה הנוכחי ראש הממשלה כשל מלתת את המשקל הראוי לשיקול המרכזי הנדרש, בדבר הצורך ביציבות בפיקוד והנהגת מערכת הביטחון בעת מלחמה המתנהלת בעצימות במספר רב של זירות; ובדבר הצורך בניסיון ביטחוני נרחב של הנושא בתפקיד שר הביטחון. בהתאם למבחן התוצאה – העובדה שראש הממשלה החליט לפטר את ח"כ גלנט מתפקיד שר הביטחון – עולה כי ראש הממשלה נתן משקל יתר לשיקולים פוליטיים וקואליציוניים, וייחס משקל נמוך במיוחד, עד כדי משקל אפס, לשיקול בדבר הותרת גורם מנוסה ויציב לנהל את המלחמה. דחיקתם של שיקולים אלה לקרן-זוית דווקא בעת חירום ביטחונית מלמדת כי ההתעלמות מהם נגועה באי-סבירות קיצונית, המחייבת את ביטולה של ההחלטה.
את משמר הדמוקרטיה הישראלית מייצגים עו"ד יובל יועז, עו"ד אוהד שפק ועו"ד רינה ענתי.
א-לו שקראו לסרבנות, לפתע נעשו מטיפים נגד (מילה חדשה בלקסיקון) הישמטות