הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה קיימה היום (שני) דיון מעקב נוסף על תופעת הניצול הכלכלי של קשישים ושורדי שואה. יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן, פתחה את הדיון בהתייחסות אישית חריפה: "זה נושא שאני עוסקת בו לאורך כל חיי המקצועיים. למרות חוקים חדשים ומהלכים שהובלנו, כל שבוע מתגלים מקרים חדשים של עושק קשישים. התופעה הזו לא נפסקת"
הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה קיימה היום (שני) דיון מעקב נוסף על תופעת הניצול הכלכלי של קשישים ושורדי שואה. יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן, פתחה את הדיון בהתייחסות אישית חריפה: "זה נושא שאני עוסקת בו לאורך כל חיי המקצועיים. למרות חוקים חדשים ומהלכים שהובלנו, כל שבוע מתגלים מקרים חדשים של עושק קשישים. התופעה הזו לא נפסקת".
לדבריה, לשכתה הצליחה להשיב מעל שני מיליון שקלים מאז פתיחת המלחמה, אך היא הדגישה שההצלחות הן נקודתיות בלבד: "את רוב הכספים הצלחנו להחזיר בזכות הבנקים, שמזהים וחוסמים פעולות עושק. לעומת זאת, הרשויות האמונות על ההגנה הצרכנית, כמו המשטרה, המועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן, אינן מצליחות לתת מענה"
עו"ד הדס דגן, מנהלת הקליניקה להגנה על לקוחות הבנקים, חיזקה את הדברים ואמרה: "הבנקים הם הגופים היחידים שבאמת מצליחים להחזיר כספים לנפגעים. מבוגרים נופלים בפח, פנסיות בסכנה, וחשבונות בנק מתרוקנים. אבל כשמגיעים לגופים אחרים – התוצאות פשוט לא קיימות".
מנכ"ל עמותת "נקודת מפנה", רן מלמד, הציג נתונים מדאיגים: 75% מתיקי עושק קשישים התיישנו בין 2018-2023, ורק כשליש מהכספים שנעשקו הוחזרו לנפגעים. "80 מיליון שקלים פשוט נעלמו", ציין.
בדיון נחשף גם כי מאגר "אל תתקשר אליי", שנועד להגן על צרכנים קשישים מפני עושק טלפוני, הפסיק לפעול בשל מחסור בתקציב. יו"ר הוועדה תקפה בחריפות את המחדל: "מדובר בכלי מרכזי למניעת עושק. אי-הפעלתו היא כישלון מערכתי".