המטה לביטחון לאומי (המל"ל) בוחן את מעורבותה של חברה סינית בעבודות הרכבת הקלה בירושלים, כך נחשף בחדשות 12. הבדיקה קשורה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת, שצפוי להיפתח לשימוש הציבור בשנת 2030 ובמכרז להקמתו זכו החברות דניה סיבוס ודן.
דניה סיבוס ודן סיכמו לפני כחודשיים עם תאגיד הענק הסיני CRRC כי יספק את קרונות הרכבת לקו במסגרת חוזה ענק בהיקף של חצי מיליארד אירו – שהם כ-1.9 מיליארד שקלים. כעת הגורמים הביטחוניים החליטו לבחון את מעורבות התאגיד.
ברקע הבדיקה עומדות גם סיבות ביטחוניות וגם סיבות מדיניות הקשורות ללחץ אמריקני. הממשלים האמריקנים, גם זה הנוכחי של הנשיא טראמפ וגם של קודמו בתפקיד ביידן, לא רואים בעין יפה את השתתפותן ההולכת וגוברת של החברות הסיניות בפרויקטים גדולים ברחבי העולם.
תאגיד CRRC עצמו הוגדר בעבר כחברה צבאית סינית בידי משרד ההגנה האמריקני, אף שהוא פועל גם בתוך ארה"ב. לפני מספר שנים אף הפעיל הממשל האמריקני לחץ על מדינת ישראל כדי שתמנע מחברות סיניות ובהן CRRC מלהשתתף במכרזים להקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן.
הבדיקה הנוכחית בעניין השתתפות התאגיד הסיני במכרז הקמת קו הרכבת הקלה בירושלים מגיע יום לאחר פרסום פסילת השתתפות רכבים חשמליים סיניים במכרז של משרד הביטחון. גם במקרה זה הנימוקים היו סיבות ביטחוניות ומדיניות.
מהמטה לביטחון לאומי נמסר: "פרויקט הרכבת הקלה המדובר מנוהל בידי החשב הכללי במשרד האוצר, שמתייעץ בגורמים במערכת, לרבות המטה לביטחון לאומי".
מהחברות דניה סיבוס ודן נמסר: "CRRC היא חברת הקרונות הגדולה בעולם ופועלת בארה"ב, אירופה ואוסטרליה, ובין היתר בישראל כספקית קרונות לקו האדום בתל אביב. לא נאפשר לגורמים אינטרסנטיים לעכב פרויקט חיוני זה משיקולים זרים".
לא ליפות את האמת
Crrc מעולם לא אלא מועמדים לספק במקום הזוכה שברח לדן
והם לא פועלים בארה״ב מזה כמעט עשור