מהנדסי הלחימה של צה"ל השלימו עד כה מיפוי מקיף של תשתיות תת-קרקעיות לאורך הרצועה הגבולית המכונה ציר פילדלפי, המשתרעת ממעבר רפיח הסגור ועד לחוף הים. על פי הדיווח באתר 'וואלה', זוהו עד כה כ-90 מנהרות מסוגים שונים. הממצאים מלמדים על מגוון רחב של מנהרות: חלקן חצו את הגבול הבינלאומי לכיוון מצרים, אחרות הגיעו עד לקו הגבול העזתי-מצרי, וישנן כאלה שנמצאו במצב חלקי או לא שמיש. אופיין המגוון של המנהרות מעיד על מערך שלם שנבנה לאורך שנים במטרה לעקוף את הפיקוח הביטחוני בגבול.
למרות ההישגים המשמעותיים בחשיפת התשתיות, ההערכה בצה"ל היא שהמלאכה טרם הושלמה. גורמי ביטחון מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה להימצאותן של מנהרות נוספות שטרם אותרו, ומדגישים את חיוניות הנוכחות הישראלית באזור. אחד מגורמי הביטחון הבכירים המעורים בפרטים הדגיש כי "הנחת העבודה אחרי ה-7.10 היא שאנחנו לא יודעים הכול ולכן ייתכן שככל שיתגבר הלחץ בגלל עצירת הסיוע ההומניטארי נראה יותר ניסיונות הברחה מסוגים שונים, כמו רחפנים, כלי שיט ומנהרות".
הערכות המודיעין והצבא מצביעות על תרחיש מדאיג במקרה של נסיגה ישראלית מהאזור. גורם ביטחוני בכיר ציין בפני כלי התקשורת כי ללא נוכחות צבאית ישראלית בציר פילדלפי, ארגוני הטרור בעזה צפויים לחדש במהירות את פעילות ההברחות – אם באמצעות שיקום מנהרות שנפגעו, תפעול מנהרות קיימות, או חפירת מנהרות חדשות.
על רקע ההערכות המקצועיות הללו, מדיניות משרד הביטחון, בראשות ישראל כ"ץ, נותרה נחרצת: אין לסגת מהשליטה הישראלית בציר פילדלפי. עמדה זו נובעת מהחשש המבוסס שנסיגה תאפשר לחמאס לבנות מחדש את יכולותיו הצבאיות באמצעות חידוש ערוצי הברחת אמצעי לחימה.
החשיבות האסטרטגית של השליטה בפרוזדור הדרומי נעוצה לא רק ביכולת לחשוף ולנטרל מנהרות קיימות, אלא גם במניעת יכולתו של חמאס לשקם את תשתיות הטרור שלו ולהצטייד באמצעי לחימה חדשים לאחר הפגיעה המשמעותית שספג במבצע "חרבות ברזל".