המכרזים הראשונים שיפורסמו ע"י משרד התחבורה החל מהשבוע הבא הם לאזור בית-שמש, פרוזדור ירושלים והשומרון, כאשר המתמודדים יקבלו רק חודש להגשת ההצעות. לאחר בחירת הזוכים יעברו חודשים עד שהם יסיימו את ההתארגנות להפעלה, יזמינו ויקבלו את האוטובוסים החדשים ויגייסו נהגים. עד פברואר 2021 יפורסמו גם מכרזים לאזור רהט, ירושלים עירוני מרכז, המטרונית במפרץ חיפה, נתניה עירוני וירושלים עירוני צפון, שיעניקו זמן רב יותר לקבלת ההצעות, עד ארבעה חודשים מפרסום המכרז.
בינתיים מדווחות חברות התחבורה הציבורית ששיעורי התפוסה באוטובוסים עלו מכ-10% במהלך אפריל ותחילת מאי, לכ-70%-80% כעת – שיעור תפוסה שהוגדר כמסוכן במקרה של הפעלת הרכבת בעומס דומה – אך משרד הבריאות עדיין בולם את חידוש הפעלתה. השארת התחבורה הציבורית מוגבלת גורמת לנוסעים לבלות בדרכים זמני נסיעה כפולים באוטובוס לעומת הרכבת, או לנסוע במכונית פרטית, להיתקע בפקקים ולשלם יותר על דלק וחניה.
גם שוק המוניות נפגע ממגיפת הקורונה. המשבר הכלכלי, העובדה שרוב מקומות הבילוי טרם שבו לפעול, והפעילות העסקית שעוד לא שבה לשגרה, הביאו להפחתה של כ-50% במספר הנסיעות. נהגים רבים מתקשים להתפרנס כעת מהמונית, וחלקם יוצאים מהתחום.
נהג מונית זוכה כיום למסלול מקוצר לקבלת הרישיון והשתלבות בקווים, שכן משרד התחבורה רוצה לעודד נהגי מוניות לעבור לאוטובוסים, בשל מחסור של כ-3,000 נהגים בארץ. הם לא נדרשים לעבור שוב מבחן תיאוריה למשל, ורובם מסיימים את ההכשרה בתוך חודשיים־שלושה.
חברות התחבורה הציבורית הפרטיות נמצאות כעת במשבר, ובחברת קווים נרשמו בשבועות האחרונים פיטורי נהגים, בעיקר תושבי הצפון, והחברה הודיעה לנשארים שלא יקבלו עוד שכר על זמן הנסיעה שלהם למרכז, בניגוד להסכמי העבודה.
מקווים נמסר בתגובה: "הנחיות הממשלה חייבו את הוצאת רוב עובדי החברה לחל"ת. גם כיום מפות התנועה לא סופיות. החברה עושה הכל כדי לחזור לשגרה, ויחד עם זאת ההשלכות הכלכליות פגעו קשות בחברה, שנאלצה להקטין תנאים עודפים ששולמו לחלק מנהגיה".