חבר הכנסת הרב משה רוט (יהדות התורה) הגיש הצעת חוק חדשה ומהפכנית להסדרת תחבורה שיתופית מקוונת בישראל (נהגי הדרייברים), במודל המיושם כיום בלמעלה מ־400 ערים ברחבי העולם, דוגמת Uber ו־Lyft. מדובר במהלך פורץ דרך שיאפשר גם בישראל תחבורה חכמה, זמינה ובטוחה.
"הגיע הזמן שגם אזרחי ישראל ייהנו משירותי תחבורה מתקדמים, יעילים ונגישים", אומר ח"כ רוט ומציין כי, "ההצעה תייעל ותנגיש את שירותי ההסעה, תקל על מצוקת הגודש בכבישים, התחבורה והחנייה, ותאפשר לאלפי ישראלים להרוויח בכבוד מנסיעות ברכב שיתופי, בלי ביורוקרטיה מיותרת".
הצעת החוק מביאה מענה ישיר לצורך ממשי שעליו כבר ענה הציבור, באמצעות יוזמות תחבורה עצמאיות. החוק מבקש להסדיר את אותה יוזמה ברוכה, להפוך אותה לחוקית, בטוחה ומפוקחת, ולהנגיש את האפשרות הזו לכל אזרח המעוניין להתפרנס בכבוד תוך תרומה לחברה.
החוק מציע להסדיר לראשונה את הפעולה של רשתות תחבורה שיתופית מקוונת, באמצעות רישוי ופיקוח של מפעילים ונהגים. הרכבים המורשים יהיו רכבים פרטיים בני עד 10 שנים, והנהגים יחויבו לעמוד בתנאי סף ברורים, כולל ביטוח ורישיון נהיגה בתוקף, מתוך מטרה להבטיח רמת שירות ובטיחות גבוהה.
הצעת החוק גובשה בשיתוף מומחים מתחום התחבורה והחדשנות, והיא ממשיכה יוזמות קודמות שהונחו בכנסות קודמות על ידי ח"כים מכלל סיעות הבית, אך לא קודמו עד כה.
"אנחנו עושים צדק צרכני, חברתי וסביבתי, שמתכתב עם טכנולוגיות חדשניות ועם ראייה לעתיד", מדגיש ח"כ רוט, "תחבורה שיתופית היא לא רק נוחות, היא מביאה חירות אישית, נגישות וצמיחה, לצד הקלה משמעותית בגודש בכבישים, ממנו סובלים אזרחי ישראל, הגברת החיבוריות והקישוריות והפחתה של זיהום האוויר".
מסכנים הנהגי מוניות