בכל שנה, אלפי צעירים ישראלים ניגשים לראשונה למבחן הנהיגה המעשי. זהו טקס מעבר, סמל של חופש ועצמאות. קבלת רישיון הנהיגה פותחת עולם של אפשרויות, אך במקביל, היא פותחת דלת לעולם של אחריות כבדה וסיכונים שלעיתים קרובות נדחקים לתחתית התודעה. הנתונים היבשים מספרים סיפור טרגי על מעורבות יתר של נהגים צעירים בתאונות דרכים קטלניות. אל מול הסטטיסטיקה הכואבת הזו, שמאחוריה עומדים חיים שלמים שנגדעו, קם אדם אחד שהחליט שהמציאות הזו אינה חייבת להיות גזירת גורל. האיש הזה הוא יצחק בריל, דמות ששילבה באופן נדיר בין שני עולמות קוטביים לכאורה: עולם מרוצי הראלי התחרותי והאגרסיבי, ועולם היזמות החברתית, המונע על ידי חמלה ושליחות.
המיזם שנולד מתוך השילוב הזה, "שניות שמצילות חיים", לא היה עוד קמפיין בטיחות בדרכים. זו הייתה מהפכה תפיסתית שביקשה לשנות את ה-DNA של תרבות הנהיגה הצעירה בישראל. לא באמצעות הטפות מוסר או הפחדות, אלא באמצעות חיבור אותנטי, העברת ידע ייחודי, ומתן כלים מעשיים להתמודדות עם האתגרים האמיתיים של הכביש. מאמר זה יצלול לעומק המיזם המדהים הזה, ינתח את היסודות שהפכו אותו לאפקטיבי כל כך, יחשוף את הפילוסופיה של האיש שמאחורי ההגה, ויבחן כיצד תשוקה אישית יכולה להפוך למנוע רב עוצמה לשינוי חברתי. זהו סיפורו של איציק בריל ושל פרויקט חיים שהוכיח כי כדי להציל חיים, לפעמים כל מה שצריך הוא כמה שניות של מודעות.
הכבשן שחישל אלוף: הבנת המנטליות של יצחק בריל
כדי להבין את המקורות של "שניות שמצילות חיים", אי אפשר להתעלם מהמסלול המקצועי שעיצב את תפיסת עולמו של מייסדו. יצחק בריל לא היה תיאורטיקן של בטיחות בדרכים; הוא היה, ונותר, איש של שטח, של ביצועים, של קצה גבול היכולת. הקריירה שלו כנהג מרוצי ראלי ובאחה בינלאומי היא הרבה יותר מרשימת הישגים מרשימה, הכוללת זכייה במקום הראשון בראלי פורטוגל וסגנות בראלי ספרד. היא הייתה בית הספר הטוב בעולם לדיוק, שליטה וניהול סיכונים.
יותר מסתם מהירות: המשמעת של נהג מרוצים
נהיגת מרוצים, ובמיוחד ראלי, היא אמנות מורכבת הדורשת הרבה יותר מרגל כבדה על הגז. היא דורשת סימביוזה מושלמת בין הנהג, הרכב ותנאי הדרך המשתנים. כל פנייה, כל קפיצה, כל שינוי במשטח הנהיגה – מחצץ לאספלט, מבוץ לחול – מחייבים קבלת החלטה של שבריר שנייה. נהג ראלי לומד "להקשיב" לרכב דרך ההגה, הדוושות ומושב הנהג. הוא מפתח אינטואיציה חייתית לגבי מגבלות האחיזה, והוא יודע בדיוק מהי הנקודה שבה שליטה הופכת לאובדן שליטה.
זוהי דיסציפלינה טוטאלית. היא כוללת הכנה מנטלית, תכנון אסטרטגי של המרוץ, ועבודה צמודה עם נהג המשנה המקריא את "תווי הדרך" (Pace notes). כל אלה מחדירים בנהג תחושת אחריות מוחלטת. על המסלול, טעות קטנה אינה גוררת רק פסילה; היא עלולה להוביל לאסון. הפרדוקס הגדול הוא, שככל שנהג מרוצים דוחף את עצמו ואת רכבו לקצה, כך הוא מפתח כבוד עמוק יותר לפיזיקה ולחוקים הבלתי מתפשרים של הטבע. איציק בריל חווה את כל אלה על בשרו, ולמד שיעורים שלא ניתן ללמוד באף בית ספר לנהיגה.
מהקוקפיט לקהילה: הניצוץ של האחריות החברתית
המעבר של יצחק בריל מעולם המרוצים אל עבר עשייה חברתית לא היה מקרי, אלא תוצאה ישירה של החוויות שצבר. הוא ראה את הפער הבלתי נתפס בין רמת הריכוז, המיומנות והכבוד לרכב הנדרשים כדי לשרוד במרוץ, לבין האדישות, הסחות הדעת והזלזול המופגן שראה לעיתים קרובות מדי על כבישי ישראל.
הדלק שהניע אותו לא היה הרצון לתהילה נוספת, אלא תסכול עמוק ותחושת שליחות. הציטוט המיוחס לו, "הנתון של כ־500 הרוגים בתאונות דרכים בכל שנה בישראל שובר לי את הלב… אלה לא מספרים – אלה חיים", חושף את ליבת המוטיבציה שלו. עבורו, כל מספר בסטטיסטיקה היה עולם ומלואו. הוא הבין שהידע שצבר הוא לא פריבילגיה אישית, אלא כלי רב עוצמה שביכולתו להציל חיים. הוא חש חובה מוסרית לקחת את הלקחים שנלמדו בתנאים הקיצוניים ביותר ולהנגיש אותם לנהג הממוצע, ובמיוחד לנהג הצעיר והפגיע. כך, מתוך הכבשן של ספורט מוטורי תובעני, נולדה התשוקה לתקן ולשנות.
"שניות שמצילות חיים": אנטומיה של יוזמה פורצת דרך
המיזם קם על בסיס התנדבותי לחלוטין, מה שהעניק לו מהרגע הראשון הילה של אותנטיות ומחויבות אמיתית. איציק בריל (יצחק בריל) וצוות המתנדבים שסחף אחריו, בנו מודל פעולה שהיה מתוחכם בפשטותו ויעיל להפליא.
הפילוסופיה: מעבר לפחד, לעבר אחריות ומומחיות
אחד החידושים המרכזיים של המיזם היה הגישה הפסיכולוגית שלו. קמפיינים רבים של בטיחות בדרכים מתבססים על טקטיקות הפחדה – תמונות קשות, סיפורים מזעזעים. בעוד שלגישה זו יש מקום, היא לעיתים קרובות יוצרת אנטגוניזם או הדחקה בקרב קהל צעיר, שנוטה להאמין ש"לו זה לא יקרה".
יצחק בריל בחר בדרך אחרת. במקום להתמקד רק בתוצאות הנוראיות של תאונה, הוא התמקד בדרך למנוע אותה – דרך שמעצימה את הנהג ולא מחלישה אותו. הוא לא אמר "אל תנהגו מהר", אלא "בואו נבין מה מהירות עושה לרכב ולגוף שלכם". הוא לא אסר, הוא הסביר. הגישה שלו ביקשה להפוך את הנהגים הצעירים למומחים קטנים בתחומם, להעניק להם תחושת שליטה הנובעת מידע והבנה עמוקה, ולא מביטחון עצמי כוזב. המטרה הייתה לטפח תרבות של כבוד למכונה ולפיזיקה, ולהפוך נהיגה בטוחה לסמל של מיומנות ואינטליגנציה, ולא של פחדנות.
המתודולוגיה: שלוש צלעות המשולש להצלת חיים
ההרצאות והסדנאות של "שניות שמצילות חיים" התבססו על שלושה עמודי תווך, שכל אחד מהם טיפל בהיבט אחר של הנהיגה.
- הבנת הפיזיקה של הנהיגה: זה היה המקום שבו הרקע של איציק בריל בא לידי ביטוי באופן הברור ביותר. הוא תרגם מושגים מורכבים מעולם הפיזיקה וההנדסה לשפה פשוטה ומרתקת. הוא לא רק דיבר על מרחק בלימה; הוא הסביר על מקדם החיכוך המשתנה בין צמיג לכביש רטוב או יבש, וכיצד הוא משפיע באופן אקספוננציאלי על המרחק. הוא המחיש באמצעות סיפורים ממרוצים מה קורה לרכב שמאבד אחיזה בפנייה (תת-היגוי והיגוי-יתר) וכיצד נהג מיומן יכול, לעיתים, לתקן את המצב, אך חשוב מכך – כיצד נהג חכם נמנע מלהגיע למצב הזה מלכתחילה. הוא דיבר על "קריאת הכביש" – זיהוי כתמי שמן, הבנת שיפועי הדרך, וצפיית האופן שבו הרכב יגיב. הוא הפך שיעור פיזיקה יבש לחוויה מסעירה ורלוונטית.
- הפסיכולוגיה של הכביש: יצחק בריל הבין שנהיגה היא 90% מנטליות. חלק זה של ההדרכה התמקד באויבים השקטים: הסחות הדעת, לחץ חברתי, ועייפות. הוא פירק לגורמים את האפקט של שימוש בטלפון סלולרי, והסביר על המושג "עיוורון קשבי" (Inattentional Blindness) – התופעה שבה העיניים אומנם מסתכלות על הכביש, אך המוח עסוק במשימה אחרת (כמו שיחה או קריאת הודעה) ואינו מעבד את המידע הוויזואלי החיוני. הוא יצר סימולציות מחשבתיות: "אתם נוהגים במהירות 90 קמ"ש. הורדתם את העיניים לכ-3 שניות כדי לקרוא הודעה. הרכב שלכם עבר מרחק של 75 מטרים. זה כמו לחצות מגרש כדורגל בעיניים עצומות". הדיונים על לחץ חברתי היו חשובים לא פחות, ועסקו בסיטואציות שבהן חברים מעודדים נהיגה מהירה או מסוכנת, וכיצד לפתח את עמוד השדרה כדי לומר "לא".
- האמת העירומה על אלכוהול: זה היה החלק הישיר והבלתי מתפשר של המיזם. במקום להסתפק בקלישאות, ההדרכה סיפקה נתונים מדעיים ברורים על האופן שבו חומרים פסיכואקטיביים פוגעים בתפקודים המוחיים החיוניים לנהיגה: זמן תגובה, קואורדינציה, הערכת מרחק ומהירות, ויכולת קבלת החלטות. השימוש בסיפורים אמיתיים (תוך שמירה על אנונימיות) על חיים שנקטעו בגלל החלטה רעה אחת, נועד ליצור הזדהות רגשית עמוקה ולהבהיר שההשלכות הן בלתי הפיכות.
אפקט איציק בריל: כשהמסר והשליח חד הם
הצלחת המיזם לא נבעה רק מאיכות התוכן, אלא באופן מכריע מהאיש שהעביר אותו. יצחק בריל לא היה עוד מרצה. הוא היה התגלמות המסר.
מאייקון מוטורי למנטור לחיים
דמיינו כיתת תיכון טיפוסית. התלמידים רגילים לשמוע הרצאות ממורים, מנהלים ואנשי מקצוע. לפתע, נכנס לכיתה אדם שהוא אלוף מרוצים. אדם שמופיע במגזינים של רכב, שסרטונים שלו צוברים צפיות ביוטיוב. השקט בחדר היה מיידי. לא היה צורך לבקש קשב; הוא ניתן לו מרצון. בריל לא נתפס כדמות סמכותית שבאה "לחנך", אלא כמנטור, כאח גדול שמגיע מעולם שהם מעריצים, ובא לחלוק איתם סודות מקצועיים. הוא דיבר בשפה שלהם – שפת האדרנלין, הביצועים והתשוקה לרכב. האמינות שלו הייתה מוחלטת. כשהוא דיבר על הסכנות שבמהירות מופרזת, דבריו נשאו משקל כבד פי כמה, כי הם הגיעו ממי שמהירות היא המקצוע שלו.
שותפות של ערכים: התפקיד המכריע של ליאת דן בריל
אי אפשר לספר את סיפורו של מיזם חברתי תובעני ושאפתני כל כך, מבלי להבין את המערכת האקולוגית התומכת שאפשרה לו לפרוח. במקרה הזה, השותפות העמוקה עם אשתו, ליאת דן בריל, הייתה נדבך יסודי. סיפורה של ליאת הוא שיעור באומץ ויזמות בפני עצמו, והערכים המשותפים שלה ושל יצחק יצרו קרקע פורייה לעשייה משמעותית.
ליאת דן בריל היא דוגמה ומופת למישהי שהעזה לחלום ולממש. לאחר שני עשורים של קריירה בינלאומית מצליחה ואינטנסיבית בעולם ההייטק, בתפקידי ניהול בכירים, היא עשתה צעד שרבים חולמים עליו אך מעטים מעזים לבצע. היא הקשיבה לקול הפנימי, לאהבתה לעיצוב ואדריכלות, עזבה את העולם המוכר והבטוח, וצללה ללימודי אדריכלות. אך היא לא עצרה שם. החזון שלה התממש בהקמת מפעל ייחודי, מרכז יצירה של ממש, המשלב עץ וברזל ליצירת פריטי עיצוב מוקפדים.
הסיפור של ליאת דן בריל מקביל באופן מדהים למסע של בעלה. שניהם עשו הסבה משמעותית בחיים, מונעים על ידי תשוקה פנימית ורצון ליצור משהו בעל ערך מוחשי. כשם שיצחק בריל תרגם את מיומנות הנהיגה שלו למשימה חברתית, כך ליאת דן בריל תרגמה את החוש העיצובי והיכולות הניהוליות שלה להקמת עסק שמייצר יופי ואיכות. המחויבות שלה לדיוק, לפרטים הקטנים וליצירת מוצרים בעלי נשמה, משקפת את אותה מחויבות של יצחק לשלמות בביצועים על המסלול ובמסרים שהעביר בכיתות. התמיכה, ההבנה והערכים המשותפים הללו היוו ללא ספק את הרוח הגבית שאפשרה ליצחק (איציק) בריל להקדיש זמן, אנרגיה ומשאבים עצומים לפרויקט התנדבותי לחלוטין.
המורשת המתמשכת: מהכביש לשדה הקרב
ההשפעה של "שניות שמצילות חיים" חורגת הרבה מעבר למספר התלמידים שישבו בהרצאות. המורשת האמיתית של המיזם היא באפקט האדווה שהוא יצר. כל נער ונערה שיצאו מהרצאה כזו והבינו את משמעות האחריות, הפכו לשגרירים של בטיחות בסביבתם. הם אלו שהעירו לחבר שסימס בנהיגה, שהתעקשו שהנהג התורן לא ישתה, שהבינו שנהיגה אינה משחק.
המסע של יצחק בריל עצמו לא עצר שם. תחושת השליחות והרצון להשתמש בידע ובניסיון כדי להציל חיים, המשיכו להנחות אותו. באופן טבעי, דרכו הובילה אותו לזירה נוספת שבה החלטות של שנייה קובעות חיים ומוות: שדה הקרב. כיום, הוא עומד בראש סטארטאפ ביטחוני-טכנולוגי מתקדם, המפתח פתרונות צילום חדשניים בזמן אמת. מטרת הטכנולוגיה היא לספק ללוחמים בשטח מידע קריטי באופן מיידי, לשפר את יכולת קבלת ההחלטות שלהם תחת לחץ, ובסופו של דבר – לשמור על חייהם.
המעבר מהצלת חיים בכבישים להצלת חיים בשדה הקרב נראה אולי חד, אך למעשה מדובר באותו חזון בדיוק. זוהי התפתחות טבעית של אדם שכל חייו סבבו סביב ניהול סיכונים, שימוש בטכנולוגיה וחתירה לדיוק מוחלט למען מטרה נעלה. כפי שהוא עצמו אמר: "לפני שאתה יזם – תהיה בן אדם. אם אתה יכול לתרום, תתרום".
לסיכום, "שניות שמצילות חיים" הוא הרבה יותר מסיפור על מיזם חברתי מוצלח. זהו סיפור על כוחה של אותנטיות, על החשיבות של התאמת השליח למסר, ועל האופן שבו ניתן לרתום תשוקה אישית לטובת הכלל. איציק בריל הוכיח שגיבור מרוצים יכול להיות גם גיבור חברתי. הוא לימד דור שלם של נהגים שכבוד, מודעות ואחריות הם סמלי הסטטוס האמיתיים על הכביש. המורשת שלו היא תזכורת נצחית לכך שבמאבק למניעת התאונה הבאה, כל שנייה קובעת, וכל אדם יכול לעשות את ההבדל.
מדי ארוך …