נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, נאלץ לעשות את דרכו לעיר תבריז במונית פרטית, זאת לאחר ששלושה מכלי הרכב הרשמיים בשיירתו הושבתו בעקבות תדלוק בדלק מהול במים.
על פי הדיווח בערוץ האופוזיציה האיראנית, איראן אינטרנשיונל, האירוע שעורר מבוכה בממשל, התרחש השבוע, כשפזשקין ופמלייתו עשו את דרכם לתבריז. לדברי מוסטפא מולווי, המפקח המיוחד של הנשיא, כלי הרכב תודלקו בתחנת דלק שעל אם הדרך סמוך לעיר תקסטאן שבמחוז קזבין. "החקירה שלנו הראתה שהתחנה חילקה דלק באיכות ירודה מעורבב עם מים, והייתה לה היסטוריה של הפרות כאלה", ציין מולווי.
במהלך ביקורו במטה המחוז של קזבין, סיפר מולווי כי הנשיא בחר שלא לערב את הרשויות המקומיות, אלא הזמין מונית פרטית כדי להשלים את מסעו. "הנשיא לא יצר קשר עם משרד מושל המחוז ולא ביקש סיוע. הוא פשוט לקח מונית", אמר. חברת הפצת מוצרי הנפט הלאומית של איראן (NIOPDC) אישרה כי התקבלו תלונות קודמות נגד תחנת הדלק בגין בעיות דומות באיכות הדלק, אך לא סופק הסבר מדוע התחנה המשיכה לפעול למרות זאת. עד כה, לא נמסרה תגובה פומבית ממשרד הנשיא או ממשרד הנפט בנוגע לתקרית.
זיוף דלק הוא בעיה כרונית באיראן, ונהגים רבים מתלוננים תכופות על דלק מדולל או תמרונים במדי המשאבה. סרטונים שהופצו בשנים האחרונות הראו לכאורה פערים בין כמויות הדלק שסופקו למחירים שנגבו, מה שעורר חוסר אמון ציבורי נרחב. למרות שגורמי אנרגיה מכחישים ליקויים מערכתיים, שר הנפט לשעבר, ביג'אן זנגאנה, הודה בשנת 2021 כי עד 400 מפעילי תחנות דלק מתמודדים מדי שנה עם הליכים משפטיים בגין עבירות כמו קיצוץ בכמויות או ערבוב לא נכון של סוגי דלק.
עם זאת, גורמים בתעשייה ודוחות של גופי פיקוח מצביעים על בעיות נרחבות יותר, הכוללות שימוש בתוספים כימיים לא מורשים, בתי זיקוק לא מפותחים, ואכיפה לא עקבית של תקנות.
בתוך כך, דו"ח סודי של משרד הנפט שהגיע לידי "איראן אינטרנשיונל" ביוני האחרון חשף פער הולך וגדל בין ייצור דלק לביקוש. המדינה נאלצת להסתמך על יבוא ובנזין שמקורו בתעשייה הפטרוכימית כדי לכסות את הגירעונות. מסמכים שנבדקו על ידי "איראן פתוחה" (IOD) מראים כי איראן ייצרה בממוצע 101 מיליון ליטר בנזין בסיסי ליום בשנת 2024, אך העלתה את המספר ל-121 מיליון ליטר על ידי הוספה של למעלה מ-20 מיליון ליטר של תוספים פטרוכימיים. בין התוספים הללו בולט המתיל טרט-בוטיל אתר (MTBE) השנוי במחלוקת, שנאסר לשימוש במדינות רבות בשל רעילותו. MTBE עדיין משמש בבתי הזיקוק הגדולים של איראן כדי להעלות את דירוג האוקטן, למרות הסיכונים הסביבתיים שהוא טומן בחובו. על פי הדיווחים, כ-80% מהבנזין האיראני אינו עומד בתקני יורו-4 או יורו-5 הבינלאומיים.
איראן שומרת על אחד ממחירי הדלק הקמעונאיים הנמוכים בעולם, הודות לסובסידיות ממשלתיות כבדות. אולם, הסנקציות הבינלאומיות ותשתיות התדלוק המיושנות מקשות יותר ויותר על שמירה על איכות ואספקת הדלק באופן סדיר.