שבת התאחדות במירון. שבת של התעלות רוחנית מיוחדת במינה, כשריח הקודש נישא באוויר וקדושת המקום חופפת על הכל, הייתה הפעם רוויה במשמעות כפולה ומכופלת. עשרות אברכים גאונים מופלגים זכו לשקוע יחד באווירה הייחודית של הרשב"י, לטעום מריח גן עדן, להתייחד בתפילה ובשמחה, בשבת שכולה עונג רוחני, באירוח נאה ומכובד ובצוותא מלכדת.
האברכים המופלגים, לומדי רשת הכוללים שע"י 'באר ישראל' בראשות הגרמ"מ פומרנץ שליט"א, נמנים על סולתה ושמנה של בני התורה המובהקים בעיר בית שמש. כוללי הלכה, יו"ד וחו"מ, הינם מוותיקי הכוללים. בכולל לומדים הלכה למעשה, ומבין כתליו יצאו רבנים חשובים, מורי הוראה ודיינים חשובים. לצד כוללי ההלכה, הוקם לפני שנה כולל 'יודעי ש"ס', וכבר פקע שמו הטוב על עשרות אברכים השוקדים באוהלה של תורה ומשקיעים בלימוד וידיעת הש"ס במזומנים בידיעה ברורה ובהירה.
כל אלו חברו יחדיו לשבת התאחדות והתעלות באתרא קדישא מירון, שבת גדושה באוויר פסגות רוחני ותורני, כאשר סביב שולחנות ערוכים מסבים לסעודות שבת עמלי התורה, מענגים את השבת ברוב מטעמים ורוח נדיבה ולמנצח בנגינות, ומקיימים בעצמם 'לעטר פתורא ברזא יקירא', באמרות שפר ומשאות תורניים משובבי לב ומשיבי נפש, שיחות ודברי חיזוק רבים שנשמעו מפי הרב שליט"א, כיאות לסעודה שלתמידי חכמים מסובים בה.
במוצאי יום מנוחה
מעמד כביר ונשגב התקיים במוצאי יום מנוחה, כאשר עשרות תלמידי חכמים לומדי הכוללים, הסבו לסעודת מלוה מלכה משולבת במעמד כבוד תורה ולומדיה של "סיום הש"ס', כאשר כל אברך מסיים מסכת נוספת, ויחדיו מסיימים את הש"ס כולו.
השולחנות הערוכים בהדר והתפאורה המלכותית שעטתה את האולם, לא הסגירו את ההתרגשות העצומה שעתידה להתחולל כאן בעוד שעה קלה, עת נכנסו ובאו עמלי התורה למעמד הגדול. יחד עם לומדי הכוללים של 'באר ישראל' הצטרפו למעמד הגדול, הגאונים חברי כולל 'מזומנים אמרי אמת' בבני ברק, בראשות הגאון רבי שמעון רוטשטיין שליט"א חדב"נ כ"ק אדמו"ר מגור שליט"א, אשר ידם רב להם בידיעת מסכתות הש"ס בידיעה ברורה וערוכה להפליא, ויחדיו עשו את המקום ליורה רותחת, בית מדרש לתלמידי חכמים מופלגים, עם חדוותא דשמעתתא שנשמעת בכל פינה.
המעמד המיוחד נפתח בדברי ברכה על ידי כ"ק אדמו"ר מפינסק קרלין שליט"א שטרח להופיע והביע את ההתפעלות הרבה שיש מהידיעות המופלאות של גאוני הכולל, ואף ציין לשבח את המהפכה העצומה שחלה בשנים האחרונות בכל כלל ישראל בידיעת הש"ס בכוחו של צדיק.
קשר עליון לדף הגמרא
משא מיוחד המבטא את מסירות נפשם של הדורות הקודמים לתורה ולקדושה, נשא מורינו הרב, הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ שליט"א, העומד כל השנה על הצלחתם של האברכים שליט"א, להביאם לפסגות נעלות בתורה.
הגרמ"מ ציין את כי בערב זה חל יום היארצייט של הסבא הגאון החסיד המופלא רבי ישראל יצחק פומרנץ זצ"ל, שהיה אוד מוצל מאש, תלמיד חכם מופלג ומרביץ תורה, עדין נפש וירא שמים מרבים, פרוש מהבלי העולם, נצר פיו ולשונו מכל משמר, והיה נשגב בדרכי חסידותו. בכתביו מספר הסבא כי אביו רבה של העיירה דלוגשודלא שבפולין עוד זכה לנסוע נסיעות לרבי ה'שפת אמת', ובעודו בחור צעיר אמר לו השפת אמת דברי הדרכה והורה לו 'תיזהר ממי שיושב לידך'. התברר, כי לידו בשטיבל בא להתיישב אדם מלומד מאוד, דבפנימיותו היה רקוב, ובעיניו הצופיות באזהרתו זו הצילו השפת אמת מליפול ברשתו.
רבי ישראל יצחק שעבר את מאורעות מלחמת העולם השניה, עבר רעות רבות וצרות, במהלכם עמד בניסיונות רבים וקידש שם שמים ברבים. חלק מתלאותיו שעבר במו אש, חקוקים בספרו 'עם שרידי חרב'. ובסוף ימיו כתב במכתב תשובה מרגש ומפעים לנכדו של רבי אהרן לוין הי"ד אב"ד ריישא, דיבורי אמונה מפליאים כי מעולם לא היו לו טענות ח"ו, הדברים היו כתגובה למכתבו של הנ"ל לפאר ולשבח את עמידתו בגבורה בנסיונות הקשים שבהן הוכיח שהיה שליח של כנסת ישראל לגלות את האהבה העזה בין ישראל לאביהם שבשמים, אהבה ללא תנאי ושאינה תלויה בדבר.
הגרמ"מ הביא עובדות מפעימות מחיי הסבא, וסיפר כי פעם, בעת המלחמה, כשהיה בגלות סיביר, כשחש כי כוחותיו אינם עומדים לו יותר, שפך את לבו לפני השי"ת, ואמר: 'ריבונו של עולם, אם רצונך שלא אחזיק מעמד בגלות נוראה זו, עשה עמי כרצונך, ומבקש אני ממך בקשה אחת – אנא, תן לי לראות את הוריי פעם אחת לפני מותי, ואם לאו תן לי לכל הפחות לראות את הרבי (האמרי אמת) פעם אחת אחרונה, ואם גם זה לא, אנא תן לי לראות פעם אחרונה דף גמרא שכבר כל כך הרבה זמן לא היה לי בגלל המלחמה'…
זה היה קשר עליון דאורייתא שחיבר את הדורות הקודמים בקשר כה אמיץ לתורה הקדושה, הצימאון האדיר שהיה מנת חלקם לתורה, קשר בל ינתק לדף גמרא, מעל לכל קשר אחר, וכפי שכ"ק הרבי שליט"א מדריך אותנו לעלות לפסגות בלימוד התורה הקדושה.
רשב"י – פנימיות התורה
לאחר מכן נשא דברים אב"ד מירון הגאון רבי אלעזר שטרן שליט"א, שעבר בבקיאות עצומה בין מאמרי הרשב"י הפזורים במרחבי הש"ס, כשהוא שוזר – יחד עם לומדי הכוללים – את ה'מהלך' הרשב"י לראות את הפנימיות שבכל דבר, העוברת כחוט השני בין המאמרים השונים, כגון בסוגיית 'דבר שאינו מתכוון', 'זה אינו יכול ולזה אינו יכול' וכיו"ב. הוא סיים כי מאמרו של הרשב"י שאמר 'יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנברא העולם ועד עתה', ואמר בשם אברך בן-מירון בפירוש המילים 'עד עתה', כי חז"ל אומרים שכשאומרים דבר שמועה אזי שפתותיו של בעל השמועה 'דובבות בקבר', ואם כן עד היום בשעה שנאמרים דברי הרשב"י 'עד עתה' הרי רשב"י מעורר לפטור את העולם מן הדין. עוד הוסיף כי בזוה"ק מובא הקשיים שחווים היום התלמידי חכמים ואח"כ תבוא הגאולה, יעזור השי"ת שנזכה לגאולה השלמה במהרה אמן.
ויהי נועם – בדברי התורה הקדושה
דברי נועם וחן נשמעו מפי מוה"ר הגאון רבי שמעון רוטשטיין שליט"א, שציין כי מוצאי שבת זה זמן מקובל לסיפורי צדיקים, אולם ה'סיפורי צדיקים' באופן הנעלה ביותר הוא מה שראינו מקודם בעינינו. המדרש אומר 'ויאמר אלוקים יהי אור – אלו מעשיהם של צדיקים', לראות איך אברכים צעירים מדפדפים בש"ס ויודעים כה הרבה, כל אחד מה שלמד ויודע, אשר למד וחזר ואשר הוא עתיד ללמוד זה הסיפורי צדיקים שאנו זוכים לראות בדורנו, איך שהתורה מתגדלת ומתאדרת.
במוצאי שבת מבקשים 'ויהי נועם' שזו הברכה שבירך משה רבינו כשהסתיימה מלאכת המשכן, 'יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידינו'. וגם כיום כאשר אנו מקוננים על חורבן בית המקדש שיבנה בב"א, ועל אף שויהי נועם נשבת במוצאי שבת', עדיין יש את התורה להחזיק בה ולהתרומם. יש דרך להפוך את המצב של 'סילוק שכינה' שאירע בחורבן ביהמ"ק, ל'גילוי שכינה', והוא ע"י סדרי הלימוד וההתמדה בבחי' קדושא דסדרא שעליה קיימא עלמא.
עוד ציין את ה'ויהי נועם', מידות טובות, הכנעה והנהגות טובות שאופפות את תלמידי החכמים עוסקי התורה. בזכותם נזכה כולנו ל'יהי נועם ה"א עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו'.
הדרן עלך כולא ש"ס
הגיע ובא הרגע המרגש, מעמד סיום הש"ס. אמת מה נהדר היה המעמד, כאשר כל אברך התכבד לסיים ברבים מסכת אחרת בש"ס. המנחה נעמד בהתרגשות והכריז "מסכת ברכות" ושם הרה"ג שמסיים מסכת ברכות, "מסכת שבת" ושם המסיים. בזה אחר זה נעמדו המסיימים, שמחה לאיש במענה פיו, וסיימו את מסכתות הש"ס, כאשר המנחה אינו עומד בקצב. יש מן המסיימים שפותחים את הגמרא וקוראים מתוכה את המאמר המסיים, יש שכבר סיימו את המסכת מספר פעמים ועתה עומדים ואומרים את סיומה בעל פה, סיום אחר סיום, כנהר שאינו פוסק וכמים שאין להם סוף.
הרבנים המעטרים את שולחן הכבוד מביטים בהשתאות ובהתפעלות אחר הנעשה, ודמעות התרגשות מתעקשות לבצבץ פה ושם. מאחורי כל סיום עשרות ומאות שעות של יגיעה ושינון המתנקזים לרגע מפעים זה, במעמד שלא חווים כל יום. תחושת רוממות הלקוחה כמו מעולם אחר, ממלאה את האולם ואופפת את הנוכחים, אושר נסוך על פניהם, אשרי מי שגדל בתורה. עוד מסכת ועוד, עוד מסכת ועוד, לעיתים נעמד אברך נוסף ומצטרף אל המסיים, כאשר מלבד המסכת "שלו", יש באמתחתו סיומים נוספים. מסיימים את כל 'מועד' ו'נשים' ומתחילים 'נזיקין', זה גומר 'בבא קמא', הבא אחריו 'בבא מציעא', ולאחריו 'בבא בתרא'. משתדלים לעשות זאת במהירות בשל השעה המתאחרת, וקול תורה מהדהד ברמה.
ספרי 'הדרן' הוצאת עוז והדר מחולקים ללומדים, זהו ספר המאגד את כל סיומי המסכתות של הש"ס, עם ביאורי מתיבתא נלווים לכל דפי הסיום. הלומדים מדפדפים בין דפי הספר, יש מהם שכבר סיימו את מחצית מסכתות הש"ס או סדרים שלמים, עמלי תורה ואוהביה, תורתם אומנותם.
רשימת הסיומים מתארכת ומגיעה לקראת סיומה. מסיימים מסכת תמיד, ומישהו לוחש כאן כולם לומדים 'תמיד'… בימים ובלילות, התורה משוש לבם, חדוותם כל היום.
ואז, ברגע אחד נעמדים כל המסיימים על רגליהם, בתחינה נרגשת של ה"יהי רצון". מתחננים "שתהא תורתך אומנותנו בעולם הזה, ותהא עימנו לעולם הבא", "הערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו", האושר שהאיר את הפנים לפני רגע, נהפך לתחינה ובקשה. הם, המונחים בתורה כל היום, קולם נשבר כשהם עומדים ומתחננים, בצמאון וכיסופין לתורה "ונהיה אנחנו וצאצאינו", יחד עם תפילת ההודיה "ששמת חלקנו מיושבי בית המדרש". עשרות-עשרות לומדים מובהקים עומדים ושופכים לבם, רוצים להוסיף ולהתעלות בתורה, אין להם בעולמם מאומה זולת התורה, ויהי המקום לחרדת אלוקים.
אחד המסיימים אומר 'קדיש' יתגדל ויתקדש שמיה רבא, בעלמא דהוא עתיד לאתחדתא. מסיימים קדיש, ופרץ של ברכת "מזל טוב" ממלא את האולם, כל אחד שמח בשמחתו ובהצלחתו של חברו, לחיים, לחיים טובים ולשלום, חמרא וחיי לפום רבנן ותלמידיהון.
מי שהיה שם, לא ישכח את המעמד הכביר.
שמחה לאיש במענה פיו
כמו פרפרת המגיעה בסוף סעודה דשנה, היו למשיבי נפש דברי הרה"ג רבי שמחה בונים פומרנץ שליט"א בן מורינו הרב שליט"א, שפרס בפני המשתתפים מקבץ שאלות מבריקות מכל הש"ס, רש"י ותוס', הלכה ואגדה, שזורים בגאונות נפלאה. התשובות שהגיעו מאת המשתתפים חשפו רובד נוסף של בקיאות עצומה בכל מרחבי הש"ס, אשרי חלקם.
שאלות נוספות בשליטה מלאה של מסכתות הש"ס, נשמעו מפי הרה"ג רבי שמחה בונם שיינר שליט"א והרה"ג רבי דוד רוזנוולד שליט"א, כאשר התשובות זורמות מכל עבר בחדווא דאורייתא עד מאוד, ואילולא השעה המאוחרת באישון לילה, היו ממשיכים עוד כהנה וכהנה.
אלו היו רגעים המבטאים את העמל הבלתי פוסק, את השקידה העצומה ואת המסירות אין קץ לתורה של הלומדים במסגרות "באר ישראל" יחד עם כולל 'מזומנים' שכיבדו את הערב בהשתתפותם, להגדיל תורה ולהאדירה. מראה של אברכים צעירים ותלמידי חכמים מופלגים, עומדים למבחן על מאות ואלפי דפי גמרא והלכה.
ומקרב הלב עולה המשאלה והתפילה, יהי רצון שנזכה לראות עוד ועוד בפריחת התורה, לשמוע את קול התורה הולך ומתגבר ולראות פירות הילולים – תלמידי חכמים מרביצים ופוסקים, לתפארת כל בית ישראל.