במסגרת תוכנית מיוחדת של אתר "המחדש" לבין הזמנים, בהגשת הזמר יוסי רוטנר, הזמר והכוכב העולה סנדי דינקל, שהלהיט שלו 'אשרינו' חורך את המגזר, מגיע לאולפן ופותח את הקלפים. בראיון פתוח וכנה במיוחד, דינקל, מספר על עולם החתונות, על הרגעים שמאחורי הקלעים ועל החשיבות של להיות נאמן לאמת האמנותית שלך.
לא נפתח לכם? נסו כאן
דינקל פותח את השיחה בהצהרה ברורה: עבודת הזמר לא מתמצה בקול או במוזיקה. "הרגע הזה שהבנתי, שאתה כזמר לא בא למכור מוזיקה, לא בא למכור קול, אתה בא למכור אנרגיה, אתה בא למכור אווירה, אתה בא למכור חיבור," הוא אומר. "זה הרגע שהתחלתי להיות סנדי דינקל." הוא מתאר את המעבר מחשיבה טכנית של שירים ופלייליסטים לתפיסה עמוקה יותר, שבה המטרה היא לייצר חוויה. לדבריו, מכירת אנרגיה היא העבודה הקשה ביותר, שכן היא דורשת השקעה ומאמץ תמידי, הרבה מעבר לחיוך הנראה לעין בסרטונים.
יוסי רוטנר, המראיין, מסכים כי הקהל מחפש כיום את מעבר למוזיקה. "לפעמים אתה יכול לשמוע על כל מיני בחורים שמדברים, הזמר הזה פתאום תקופה שהוא פחות באנרגיה… כי באמת אנשים מחפשים את האנרגיה, את האווירה, את הסחף הזה," הוא אומר.
הדרך הארוכה אל הפרונט: מנגן במקלדת ועד זמר אולפנים
לפני שהפך לזמר מבוקש באירועים, דינקל עבר דרך ארוכה ומגוונת בעולם המוזיקה. הוא מספר שהחל לנגן כבר בגיל שמונה, וניגן באירועים החל מגיל 12. בגיל 16 עבר לשירה, לאחר שהבין שהנגינה לבדה טכנית מדי ולא מאפשרת לו להביא את עצמו לידי ביטוי מלא.
"היית במקהלת מלכות תקופה?" שואל רוטנר ודינקל מאשר ומציין שהיה בקול שני והשתתף בהקלטה של למעלה מ-120 סינגלים, בעיקר כזמר אולפנים, לפני שהתפרסם כזמר חתונות. הוא הדגיש את חשיבות הדרך, ההשקעה והלימוד שמאחורי הקלעים, ומדגיש כי פריצה של זמר אינה מתרחשת בן לילה. "זה 12-13 שנה עד שאתה מגיע לרגע הזה, שאתה לוקח מיקרופון," הוא אומר.
הסיפור שמאחורי הלהיט "אשרייני"?
השיר שהזניק את הקריירה של דינקל, "אשרייני" (אשרינו בעברית), הוא סיפור שלם של עבודת צוות וסיעתא דשמיא. דינקל חושף שהלחן נכתב על ידי בנצי שטיין, והוצע במקור למנדי וייס, אך לא יצא לבסוף. רק לאחר מכן הגיע השיר לידיו של דינקל שמדגיש כי השיר הפך ללהיט לא רק בזכות הלחן, אלא בזכות החיבור המיוחד שלו אליו. הוא מתייחס גם לתהליך המורכב של הפקת השיר, עם עיבודים, הקלטות מקהלה מרובות, ומעורבות של אנשי מקצוע רבים כמו אלי קליין ונפתלי משה שניצלר.
לצאת מהקופסה
הקליפ לשיר אשרינו בלט בנוף המוזיקה החסידית, ויצא מחוץ למסגרת המוכרת. דינקל מספר שהחליט לשבור מוסכמות ופנה למפיקים מהמגזר הכללי, שאינם רגילים לעבוד עם אמנים חרדים. "הבנתי שאני לא יכול להצליח… אם אני הולך לאנשים משלנו, אנחנו נשאר באותו מקום," הוא אומר. עבודה זו כללה התייחסות לבימוי, לכוריאוגרפיה, ולכל תנועה בקליפ. דינקל מציין כי העבודה עם הכוריאוגרף עוז מורד, תרמה רבות לתוצאה הסופית. "הדבר הכי חשוב… איך אתה הולך להופיע? מה אתה עושה בכל רגע" הוא מדגיש.
שאיפות, משפחה וטיפים לאמנים צעירים
"יש לי שאיפה אחת: שאני אהיה, אני אהנה," אומר דינקל. הוא מעדיף להתמקד בעשייה עצמה ובשליחות, ולא במעמד או ביוקרה. הוא מותח ביקורת על תופעת ההשוואות והתחרותיות בשוק המוזיקה, ומעודד אמנים צעירים להתמקד בדרך שלהם ולא להתעסק במה שאחרים עושים. "אל תדבר על אחרים, אל תתעסק עם אחרים, תמחוק מאנשי קשר שלך את כל האנשים… רק אמנים שאתה עובד איתם," הוא ממליץ.
לגבי שילוב חיי משפחה עם קריירת זמר, דינקל מודה שזה אינו פשוט. הוא חולק בכנות את הקושי בכך שאין לו זמן לילדיו ב"בין הזמנים", תקופה בה הוא עובד במרץ. "לילדים שלי אין אבא בבין הזמנים," הוא אומר בכאב, ומבקש מהציבור להבין את המחיר שמשלם האמן.
בסיום הראיון, דינקל מסכם בטיפ אחד מרכזי לאמנים צעירים: מקצועיות לפני הכל. הוא מדגיש כי אין מנוס מהשקעה בפיתוח קול ובמקצועיות, גם אם זה כרוך במאמץ רב. "תתמקצע… תהיה מי שאתה, ותביא את עצמך," הוא מסכם.
צילום: המחדש | עריכה: יהודה חסן | הפקה: בני קוביץ
למה לא מדברים על עושק המחירים של הזמרים?
למה לא מראיינים את האנשים שעושים סאונד כל ערב קורעים את הצורה ומקבלים שקל וחצי?