יש מקרים בחיים בהם אתה לוקח הימור גדול ומבצע פעולה שאם היא מצליחה אתה מלך העולם ואם היא נכשלת אתה בתחתית. כזו היא הפעולה של ישראל בקטאר נגד ראשי חמאס חו"ל.
בשעת כתיבת הדברים עדיין לא ברורה מידת הצלחת הפעולה הישראלית. כשפורסם דבר הפעולה ביום שלישי השבוע בשעה 4 אחר הצהריים הייתה אופוריה בכל האולפנים. אני לא אוהב תחושת אופוריה כי הדברים פעמים רבות אינם שחור לבן. החשש שלי היה ועודנו הוא בנושא החטופים.
אותי מעניינת השאלה האם המבצע, גם אם יוגדר כמוצלח, יקדם או יסיג לאחור את הסיכוי להביא לשחרור כל החטופים החיים והחללים. נכון לעכשיו אין לכך תשובה ברורה. אני גם מקווה שהפעולה עושה את הרושם הנכון ברחבי המזרח התיכון ולפיו המסקנה תהיה: אל תתעסקו עם ישראל. הם משוגעים ואין להם גבולות. טוב, ימים יגידו. כרגע ממש לא ברור האם התועלת עולה על הנזק או הפוך. נקווה לטוב. אנחנו זקוקים לימים טובים במערכה הבלתי נגמרת בעזה, ימים שאולי באמת יביאו את סוף המלחמה וכמובן את שחרור החטופים.
הפיגוע השבוע בירושלים היה אסון גדול. שישה חללים ופצועים רבים. זה נורא. ובתוך כל העצב היה לי רגע אחד בו סימנתי את העובדה שאת המחבלים חיסלו לוחם מגדוד חשמונאים החרדי ועוד חרדי חמוש בנשק. נכון, המפקד מגדוד חשמונאים אינו חרדי אלא בן הציונות הדתית שמכשיר ומפקד על חיילים חרדים, אבל בעיצומם של דיונים בנושא חוק הגיוס, יש לכך משמעות.
אני מקווה שאכן בזמן הקרוב יוגש חוק גיוס שיאפשר לחרדים להתגייס לצה"ל ובמקביל יאפשר ללומדי תורה אמיתיים – "תורתו אמנותו" – להמשיך בלימודי הקודש בלי הפרעה.
גם החברה החילונית צריכה להבין שני דברים בהקשר גיוס החרדים: האחד – על צה"ל להבטיח שצעיר חרדי יכנס לצבא ככזה וייצא ממנו כחרדי. השני – מדובר בתהליך בו משנה לשנה יתגייסו יותר ויותר חרדים.
נכון, החילונים היו רוצים שמאה אחוזים מהחרדים יתגייסו ביום אחד, אבל הם צריכים להבין שמה שלא היה קיים שבעים ושבע שנים – לא ישתנה ביום אחד, גם אם יהיו סנקציות קשוחות מאוד. צריך לזכור שגם כך יש אלפי חרדים שמתגייסים בשנה אחת ועוד מספר גדול יותר בשנה נוספת וכך במשך כמה שנים – זהו תהליך נכון גם אם התחושות של החילונים לא יבואו לידי סיפוק ביום אחד.
מנגד, על הפוליטיקאים החרדים (בדגש עליהם ולא על גדולי ישראל כמובן) לשתף פעולה עם התהליך הזה ולא לשדר כל הזמן התנגדות מוחלטת. הזמנים השתנו. הם צריכים להפנים זאת ולהגיע לחוק – כלשהו – שיהיה מוסכם.