בפרשת השבוע, פרשת כי תבוא, אנו קוראים על קללת "ארור מכה רעהו בסתר", שעליה אמר כל העם "אמן". על מיהו אותו "מכה רעהו בסתר", מפרשים חז"ל כי הכוונה היא לאדם שמדבר לשון הרע.
מה ההבדל בין הכאה גלויה להכאה בסתר? חז"ל מסבירים שהקללה רומזת לאותם אנשים שמסרו לשאול המלך מידע על מקום מחבואו של דוד. שאול בירך אותם, אך דוד, כשנודע לו הדבר, אמר שאי אפשר לברך אנשים שדיברו לשון הרע, שכן משה כבר קילל אותם.
לשון הרע, מעבר לכך שהוא גורם להלבנת פנים, עלול להוביל לתוצאות נוראות. חז"ל מלמדים כי מי שמספר לשון הרע מסלק את השכינה מישראל וגורם לרעות רבות. מנגד, אנו רואים שבזמן אחאב, למרות עבירות אחרות, העם ניצח במלחמות בזכות שלא דיברו לשון הרע.
כמה חשוב לזכור את הדברים הללו, במיוחד כשאנחנו ניצבים לפני יום הדין. החפץ חיים כותב שאדם שמבין את חומרת העונשים וההשלכות של לשון הרע, שערותיו תשמרנה מרוב אימה.
בעידן הטכנולוגיה הנוכחי, הכוח הזה מתעצם. מצד אחד, אנו יכולים להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי להפיץ תורה, להגיע לאלפים ורבבות ולעשות דברים נפלאים. אך לצערנו, באותה קלות, מילה אחת של לשון הרע, הלבנת פנים או ביזוי תלמידי חכמים, יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך.
"יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש מאבד עולמו בשעה אחת."
לכן, עלינו להתחזק בעניינים אלו לקראת יום הדין. הבה ונקבל על עצמנו לשמור על הפה והלשון, בדיבור ובכתיבה, ונדאג לכך ש"שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו".
בעזרת השם, בזכות קבלות אלו, נזכה להיכתב ולהיחתם בספר חיים טובים. אמן כן יהי רצון.