ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון בנושא העיכוב בפרסום הנוהל החדש להגשת בקשות לתו חניה לנכים. נכים וחולים כרוניים העלו בדיון את הקשיים הרבים שהם חווים בתהליך קבלת התו, בעוד נציגי משרד התחבורה הציגו את המספרים הבלתי נתפסים של תווי החניה הקיימים בארץ, כאשר כמעט רבע מהם חשודים כמזויפים. כולם הסכימו שמדובר בהטבה נגישותית חשובה, שנעשה בה שימוש לרעה.
אדי בן ליש, ראש מינהל תנועה במשרד התחבורה, חשף כי בישראל ישנם כ-650,000 תגי חניה לנכים, נתון המהווה כ-18% מכלל הרכבים בארץ. לשם השוואה, באירופה הנתון המקביל עומד על 8% בלבד. "יש מקומות כמו בת ים, שבהם למעלה מ-35% מהרכבים נושאים תג נכה, ואז לנכה אמיתי אין איפה לחנות", אמר בן ליש. עוד ציין בן ליש כי בשנה האחרונה התגלתה תופעת זיופים נרחבת. "פנינו ללהב 433 שפתחו בחקירה, וזו העלתה קרוב ל-150,000 תגים חשודים, שהוגשו על ידי מאכערים", סיפר. לדבריו, "כשמגיע מייל אחד של מאכער עם 4,000 בקשות שכולם שם קטועי רגליים, זה קופץ אצלנו כחשוד". לבקשות החשודות ניתנו אישורים זמניים לשנה, ועם תום התקופה הן ייבדקו שוב באופן פרונטלי.
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן, התייחס לנתונים והציע פתרון קיצוני: "יש יותר מדי תווי נכה. למה נותנים שניים לאדם? מספיק אחד. תגישו חקיקה לתג אחד בלבד ופה בוועדה נעביר את זה במהירות". על מנת להתמודד עם העומס הרב, נמסר ממשרד התחבורה כי יצא מכרז חדש לרופאים, ועד כה נבדקו 60,000 פניות חדשות, כשנותרו עוד כ-50,000 פניות בהמתנה. אלו שהייתה להם הארכה אוטומטית לתג, קיבלו הארכה אוטומטית נוספת בחצי שנה, עד לסיום הבדיקות.
אסתר קרמר, נכה המסתייעת בכיסא גלגלים, העלתה בדיון את הקשיים היומיומיים שלה כהולכת רגל: "ישנם רכבי נכים שחוסמים את הגישה באופן שמסכן גם את הנכים – בדרכי לכנסת מהתחנה המרכזית נאלצתי ארבע פעמים לרדת לכביש". כפתרון, היא הציעה ש"תו נכה צריך להיות מופעל על ידי טביעת אצבע או זיהוי פנים, ואז נדע שזה רק כשהנכה ברכב".