על רקע שורת הונאות שנחשפו לאחרונה במגזר החרדי והבלבול הגובר סביב השקעות נדל״ן, מגיע הפודקאסט הנצפה ביותר של השנה – איתמר ומיכה שולם חותכים בענייני נדל״ן, גמ״חים והשקעות – בלי מסכות ובלי סיסמאות. שיחה אמיצה שחושפת את כל מה שהציבור החרדי מפחד לשמוע, אבל חייב לדעת.
“הונאות פועלות – כי אף אחד לא מפריע להן”
מיכה שולם, מרצה ויועץ עסקי ותיק “אני לא יוצא למלחמות – אני בודק מספרים. כשהמספרים צועקים, אני מדבר.” לדבריו, הבעיה אינה רק הנוכלים, אלא דווקא השקט הציבורי שמאפשר להם להמשיך לפעול. “אנשים מפחדים או מתביישים להתלונן, וזה בדיוק מה שהנוכלים רוצים,” הוא מזהיר. “בלי תלונות אין טיפול. ככל שמדווחים – כך עוצרים את זה מהר יותר.”
מיכה שולם, המתנדב בפורום להגנת הצרכן החרדי, קורא לציבור להתעורר: “אל תצפו שגוף חיצוני יגן עליכם אם לא תפעלו. תתעדו, תשמרו חוזים, תגישו פניות. זה לא רק כסף – זו אחריות אישית.”
“הגמ״ח היה פתרון של פעם – אבל המספרים של היום שונים לגמרי”
מיכה שולם מצנן את ההתלהבות סביב המודל המסורתי של הגמ״חים: “כשדירה עלתה 400 אלף שקל וגמ״ח נתן הלוואה של 200 אלף – זה היה מדהים. היום, כשהדירה עולה שני מיליון והריבית בשמיים – הזכות להלוואה כבר לא פותרת כלום.” לדבריו, הציבור ממשיך לחשוב במונחים ישנים, מבלי להתאים את הכלים לעידן החדש. “מי שחוסך לילדים דרך גמ״ח, שומר להם זכות לגשת להלוואה – לא כסף אמיתי. בעולם של 2025 זה פשוט לא מספיק.”
במקום זאת, הוא מציע חיסכון מסודר בשוק ההון, מותאם לסיכון המשפחתי, כדי ליהנות מכוח הריבית-דריבית. “תנו לילדים שלכם עתיד אמיתי – לא רק זכות להלוואה.”
“נדל״ן לא מת – אבל המודל הקלאסי כבר לא עובד”
מיכה שולם מדבר בזהירות אך בתקיפות: “נדל״ן הוא לא מת. אבל הנדל״ן הקלאסי – דירה להשקעה עם משכנתה גבוהה – כבר לא משתלם כמו פעם. הריבית אוכלת את התשואה, ושכר הדירה לא סוגר את הפער.”
לדבריו, רבים מהמשקיעים מגלים מאוחר מדי שהצועה על ההון העצמי שלהם שלילית. “אל תתלהבו מהכרזה על ‘פרויקט חדש’. מתווך מוכר מלאי – לא בהכרח השקעה.”
האלטרנטיבה, לדבריו, נמצאת בעסקאות ממוקדות: התחדשות עירונית, פינוי-בינוי, או רכישות בשלבים מוקדמים – אך רק לאחר בדיקה מקצועית אמיתית וליווי פיננסי צמוד. “עסקה טובה מתחילה בבדיקות, לא בתמונות תלת-ממדיות.”
“הצרכן החרדי נהיה חכם – עכשיו גם המשווקים צריכים להתיישר”
שולם מזהה מגמה חדשה: “הצרכן החרדי של היום כבר לא קונה כל דבר. הוא בודק, משווה, מתייעץ, ומחפש אמינות.” לדבריו, החשיפה הרחבה ברשתות, בפודקאסטים ובקבוצות תוכן – הפכה את הציבור למבין יותר ולחשדן פחות. “מי שמוכר היום חייב לבוא עם שקיפות מלאה וידע אמיתי,” הוא קובע. “הציבור לא מחפש הצגה, הוא רוצה מספרים.”
יושרה כמנוע צמיחה
איתמר שולם, מנחה הפודקאסט ובעל משרד “איתמר שולם – ליווי משקיעים ויזמות נדל״ן”, מצטרף לגישה הזו: “אנחנו לא באים להפחיד – אלא להחזיר את האמון. יושרה זו לא סיסמה שיווקית, זו אסטרטגיה עסקית.”
השילוב בין הנתונים של מיכה שולם לבין הגישה הישירה של איתמר יצר פרק שנחשב לאחת מנקודות המפנה בשיח הצרכני החרדי – כזה שמזמין את הקוראים והשעומים לחשוב, לבדוק, ולגלות ששקיפות היא לא חולשה – אלא יתרון תחרותי.
לסיכום – איתמר שולם: “בעולם שבו כולם מוכרים חלומות – מי שבודק מספרים קונה עתיד. האמת העסקית נמדדת בתוצאות, לא במצגות. מי שבודק – מרוויח. מי שמאמין לסיסמאות – משלם עליהן ביוקר.”