עמותת אור ירוק פרסמה היום נתונים, החושפים תמונה עגומה ומטרידה: שנת 2024 מסתמנת כשנה הקטלנית ביותר בעשור האחרון מבחינת תאונות דרכים חמורות, המוגדרות כתאונות קטלניות וקשות. על פי הנתונים, בשנת 2024 אירעו בישראל 2,857 תאונות דרכים חמורות, המהוות שיא של עשור. בהשוואה לשנת 2023, נרשמה בשנת 2024 עלייה של 5.3% במספר התאונות החמורות.
יתר על כן, מגמת העלייה בתאונות הדרכים החמורות נמשכה גם בתחילת שנת 2025. עד כה, נהרגו מתחילת שנת 2025 383 בני אדם בתאונות דרכים, לעומת 365 בני אדם שנהרגו בתאריך המקביל בשנת 2024, המהווה עלייה של 5%.
בנוסף לנתון הארצי, המגמה המדאיגה בולטת במיוחד בכבישים העירוניים. על פי הנתונים, בשנת 2024 אירעו בכבישים עירוניים 1,689 תאונות חמורות, נתון שהוא הגבוה ביותר בעשור האחרון. בהשוואה לשנת 2023, נרשמה בשנת 2024 עלייה של 4% במספר התאונות הקטלניות והקשות בדרכים אלו. חשוב לציין כי 60% מכלל התאונות החמורות שאירעו בשנת 2024 התרחשו בכבישים עירוניים. גם באשר להרוגים, עולה כי 141 בני אדם נהרגו בכבישים עירוניים מתחילת שנת 2025, לעומת 129 בתאריך המקביל בשנת 2024 – עלייה של 9%.
מבדיקת נתוני הערים עולה כי ירושלים מובילה את הרשימה עם שיא של עשור בתאונות החמורות בערים. בבירה אירעו בשנת 2024 235 תאונות דרכים חמורות, עלייה של 26% לעומת 187 תאונות חמורות שאירעו בעיר בשנת 2023. אחריה נמצאת תל אביב-יפו עם 198 תאונות חמורות ב-2024, עלייה של 3% לעומת 192 ב-2023. ערים נוספות בהן נרשמה עלייה משמעותית כוללות את אשקלון, עם 43 תאונות חמורות ב-2024, שהן עלייה של 48% לעומת 29 תאונות ב-2023 , וכן פתח תקוה עם 62 תאונות חמורות ב-2024, המהוות עלייה של 24% לעומת 50 תאונות ב-2023. מנגד, חיפה ובאר שבע רושמות ירידה במספר התאונות החמורות בשיעור של 29% בכל אחת מהן.
המצב הקשה בכבישים ממחיש את עצמו בדוגמאות טרגיות, כגון התאונה הקטלנית שאירעה במוצאי שבת בכביש 42, בה נהרגו שמואל שבתיאל בן ה-29 מנתיבות והילה חזיזה בת ה-21 מאשקלון. התאונה התרחשה לאחר ששני כלי הרכב התנגשו חזיתית, ככל הנראה בעקבות סטייה של אחד מהם מהנתיב הנגדי, מה שגרם להתהפכות רכב אחד ועליית השני באש. רח"ל
על רקע הנתונים הקשים, התייחס עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, למצב ואמר כי "תאונות הדרכים הן מכת מדינה. כולנו משלמים את מחיר ההזנחה הממשלתית והאדישות הציבורית". הוא הדגיש כי "על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מונחת תכנית לאומית רב שנתית אשר תפחית את תאונות הדרכים בשיעור של 50% בשנים הבאות ותחסוך צער, סבל וכאב מאלפי בני אדם". לדעתו, "כל יום שעובר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ממשיך לגרור רגליים חושף את כולנו לסכנה מיותרת בכבישים". הוא קרא גם לראשי וראשות הערים "לקחת אחריות ולשפר את מצב הבטיחות בעיר שלהם בכל דרך אפשרית", וסיכם בקביעה כי "תאונות הדרכים הן לא גזירת גורל ובפעולות פשוטות ניתן להציל חיים".