שר החינוך יואב גלנט צפוי לכנס היום (רביעי) בבוקר דיון עם פורום ההנהלה הבכיר במשרד החינוך, ובו תיבחן היערכות המשרד לקראת פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה. זאת, כששעון הזמן של מערכת החינוך הולך ואוזל, ולאור התנהלות מערכת החינוך בחודשים האחרונים נראה כי גם פתיחת שנת הלימודים הקרובה, תשפ"א, תהיה מלאה באלתורים של הרגע האחרון.
עם העלייה בתחלואה וכשהחורף יגיע שלושה חודשים לאחר פתיחת שנת הלימודים, בספטמבר נראה שבמערכת החינוך יהיו חייבים לעשות את הדברים אחרת. המשמעות היא אדירה, קודם כל תקציבית והשנייה לוגיסטית, כיוון שכל שינוי הכי קטן – צריך להיות מתורגם לאלפי מוסדות חינוך.
"למשרד החינוך אין מושג איך הוא יפתח את השנה ואם הוא יפתח את השנה", אומר בכיר ברשות מקומית גדולה לעיתון ישראל היום, "אף אחד לא יודע איך תתפתח המחלה, לא בעוד חודש ובטח לא בעוד חודשיים. אני מאוד מקווה שתוכניות לפתיחת שנת הלימודים יגיעו בזמן ולא כמו שקרה בצהרונים ובבית הספר של החופש הגדול".
בתי הספר נדרשים להיערך לשלושה תרחישים אפשריים, הראשון הוא סגר מלא שכוללת סגירה של כלל בתי הספר או בית ספר בודד – אז תתבצע למידה מהבית. התרחיש השני הוא משולב שבו בתי ספר ישלבו למידה מרחוק ולמידה בבית הספר. התרחיש השלישי הוא "שגרת קורונה" – כלומר בתי ספר יישארו פתוחים אך יפעלו תחת מגבלות הבריאות.
ממשרד החינוך נמסר: "התחלנו את ההיערכות שלו לפתיחת שנת הלימודים לפני כחצי שנה (בחודש ינואר). לאור זאת, חלק מהמתווים והנהלים לשנה הבאה פורסמו זה מכבר במסגרת המתנ"ה. כמו-כן, במהלך הימים הקרובים ימשיך המשרד לפרסם למנהלי מוסדות החינוך חלקים נוספים באופן מאורגן ומסודר, כשבמקביל הוא ימשיך לשקוד על פתיחת השנה יחד עם השותפים שלו לעשייה החינוכית
ניתן לראות עד כמה משימה זו מורכבת דרך דבריה של פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שהודיעה על סיום תפקידה. לדבריה, בהיעדר התאמה של אופן ההתנהלות בבתי הספר לשגרת הקורונה, "הופכים בתי הספר וגני הילדים כר פורה להדבקה ולהתפשטות הנגיף. ישראל פתחה את מסגרות החינוך בצורה מהירה ובהיקף גדול באופן ניכר מרוב מדינות העולם. ללא תנאים תואמים אין לפתוח את מערכות החינוך".