במסגרת ה"שאלות והתשובות" שנמסרות על ידי הרב פינטו בשידורים ישירים ממרקש שבמרוקו, התיחס השבוע הרב פינטו לנושא "שמירת הכללים", שהעסיק השבוע את אזרחי המדינה, בעקבות עלית מספרי ההדבקות והכאוס העולמי סביב נגיף הקורונה והשלכותיו.
העליה המסיבית בכמויות הנדבקים, וחוסר הוודאות הכללי, יצר בלבול ותהיה בשלל נושאי ההתנהלות הנכונה, ושאלות בענין נשלחו לרב פינטו, כשהשואלים מבקשים לדעת כיצד להתיחס לחובת הבטחון בקב"ה, והידיעה ש"הכל משמים", מחד, לבין החובה להזהר ולהשמע להוראות גורמי הרפואה מאידך, המחייבים להשמר בדרכים הטבעיות.
"הדבקות בקב"ה, נעשית על ידי שאדם מצייר בנפשו את ה"מסירות נפש", ודבק בתורה ובמצוותיה, ובזה חייב אדם להתאמץ בתקופה כזו, להרבות בצדקה, בחסד בלימוד התורה, כדי לזכות לקרבת השם ולרחמי שמים", אמר הרב.
בדבריו הדגיש הרב פינטו כי "אמנם מחד אל לנו לפחד לחשוש, צריכים לבטוח בבורא עולם ולהדבק בו ובישועתו, אולם כל זה איננו פוטר מהחובה להשמר ולנהוג לפי כללי הבריאות."
לשאלה כיצד מובן הדבר, ומדוע הוא אינו סותר את האמונה בהשגחה פרטית, הסביר הרב פינטו, "עלינו לדעת את הכלל שלימד אותנו החתם סופר ומקורו בדברי הקדמונים, כי הקב"ה טבע בעולם מציאות מיוחדת, לפיה יש מצב בעולם בה בשעת סכנה, כאשר אדם לא נזהר, הוא יכול לעורר על עצמו בשעת הסכנה את מידת הדין ואף אם בזמן רגיל הוא עדין היה ראוי לחיות, הרי שבזמם סכנה הוא חלילה עלול להפגע, נפגע, וכפי שמסביר החתם סופר את הדברים את הפסוק "יש נספה בלא משפט".
ובדרשות החתם סופר (דרוש ב) כתב החת"ס הקדוש, כי "אמרו חז״ל (ב״ק ס׳ ע״א) כי בשעת הדבר כיון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין טוב לרע ועל זה אמר בזוהר (ח״א קי״ג א') ויש נספה בלא משפט והענין שניתנה רשות למשחית היינו שנתעפש האויר והעיפוש נופל על בני אדם שוב אין הבחנה ואחד מזיק את חברו אפילו מי שאין האויר מזיק לו לפי טבעו, מ״מ ע״י הבל חברו הנזוק והחולי יחלה גם הוא וימות בלא עתו ובלא משפטו . נמצא בעת ההיא ימותו בלא משפט, וכאלו סילק הקב״ה משפטו והשגחתו ומסרו לטבע עיפוש
בדבריו כלפי המצב הוסיף הרב פינטו ואמר: "כאשר יש זמן סכנה, וכמו שכשאר יש קיר נטוי, הרי שמי שעובר תחתיו יתכן ובאותה שעה תתעורר עליו מידת הדין, וקיטרוג, גם כך בעת המגפה בעת של סכנה, צריכים מחד הרבה מצוות ומעשים טובים הרבה חיזוק בחסד בתורה בכל מידה נכונה, ומאידך לזכור לשמור על הכללים, ויש חובה להזהר ולהשמר, ולא להתחכם"
בדבריו סיפר הרב פינטו בהתרגשות על הדרך בה ניתן לכוון את המחשבה למסירות נפש ודבקות בהקב"ה, דרך בה כל אדם יוכל להסיר על ידה פחדים וחרדות מליבו, באמצעות דבקות רוחנית בזמן התפילה ואמירת קריאת שמע.
אנחנו נכנסים לתוך שלושת השבועות של בין המצרים זהו זמן לא פשוט שיש בו כוחות גבוהים ביותר, כתוב בספרים הקדושים שיש עשרים ואחד יום בין ימי המצרים י"ז בתמוז עד תשעה באב וזה והם כנגד הימים שיש בימים הנוראים של ראש השנה עד הושענא רבה.
ומובא בקדמונים שהדבר גם מרומז בקריאת התורה לתשעה באב, בפרשת "כי תוליד" שם קוראים את הפסוק "אתה הראית לדעת" שהוא גם הפסוק שאומרים בסוף ימי הרחמים בשמחת תורה.
ואכן הימים האלה הם ימים של זיכוך ימים של ליבון ימים של קדושה ימים של רוממות ימים שבהם ניתן להגיע להשגות הגבוהות והקדושות והמרוממות ביותר שאדם יכול להגיע בנפש שלו, וככל שנהיה דבוקים בקב"ה, כך נזכה לישועתו ולרחמיו הגדולים. וכפי שמאריך שם החתם סופר שיש מציאות של "חסד ה מעולם ועד עולם על יראיו", וככל שאדם ירא את ה' ודבק בתורה ובמצוות כך הוא ניצל מהמציאות הטבעית של הדבר והמגיפה רח"ל.
קריאתו של הרב פינטו, והאזהרה להזהר ולשמור על הכללים, התפרסמה אצל יהודים מכל רחבי העולם, כיסוד מוסד להתנהגות נכונה בימים מתוחים אלו, כשכל אדם נתבע מד אחד להאמין ולבטוח בבורא עולם ולהדבק בו ובתורתו, ומאידך להזהר ולהשמר על קיום כללי הזהירות.
יפה
שווה לקרוא את הכל
מתי הרב פינטו עזב את הארץ ?
שנה בערך נראה שטוב לו שם
דברים נפלאים של אדם גדול וצדיק
איזה צדיק יש בדור הזה ואנו לא ידענו?