השמיים יפתחו מוקדם מהצפוי? נציגי רשות שדות התעופה, אנשי המל"ל, משרד הבריאות ומשרד התחבורה ייפגשו מחר (חמישי) אחר הצהריים כדי לנסות ולגבש מתווה שבמסגרתו אמורות להיבנות מעבדות לבדיקת קורונה בנמל התעופה בן גוריון.
ההחלטה לא אמורה להתקבל כבר בסיומה אבל בימים הקרובים צפוי להתפרסם מכרז להקמת המעבדות וזאת לצד הבנה ותמיכה מצד שרים וחברי כנסת רבים במהלך. הפגישה אמורה לגבש עמדה בנוגע להמשך פעילות נתב"ג והפעילות האווירית מישראל ואליה.
חלק נכבד ממקבלי ההחלטות תומכים כאמור במהלך ואף מצהירים על כך בשיחות סגורות, המתנגדים העיקריים הם עדיין אנשי משרד הבריאות, אם כי מסתמן שהגישה שלהם בנושא התרככה מעט. מי שמנסה למצוא את הדרך לפתיחת השמיים תוך כדי מציאת פתרון שיתאים לכל הצדדים היא שרת התחבורה מירי רגב.
הקמת מערך הבדיקות אמור להיות כזה שבנוי ממערך שלם שהוא מעבר למעבדה בנתב"ג. אלון קצף, נשיא דייויד שילד, אחת החברות שיתמודדו להקמת מערך שכזה מסביר איך זה אמור לעבוד: "קודם כל לא יהיו עובדים שעובדים במעבדות ולא נשתמש בציוד של מדינת ישראל – אני מתחייב לזה.
המערך יתחיל מישראל וכאן יהיו עמדות היבדק וסע אליהן יגיעו נוסעים 72 שעות לפני הטיסה שלהם. במהלך הזמן הזה הם יקבלו את תוצאות הבדיקה לטלפון הנייד ובמידה והם שליליים הם יוכלו להגיע לנתב"ג ולהתכונן לטיסה שלהם.
לאחר מכן, ברגע שיגיעו לנתב"ג, הם יערכו בדיקה נוספת ואת תשובותיה יקבלו לאחר הנחיתה ביעד, כך שיוכלו להציג לכל מדינה שינחתו בה שתי בדיקות שליליות, מה שיאפשר לפתוח את השמיים מישראל כמעט בכל מדינה בעולם.
בכניסה לארץ יערכו הנוסעים בדיקת קורונה, יישלחו לבית מלון או לבתים לבידוד עד התשובות וכך בעצם בתוך זמן קצר יקבלו תשובה שתאפשר להם לצאת מבידוד או במידה והם נושאים את הנגיף, להמשיך בהליך הרפואי המקובל".
כזכור, בתחילת השבוע פרסמנו את הסיבות לכך שבישראל אין עדיין תוכנית להקמת מערך בדיקות. הסיבות היו בעיקר חשש למעבר של כוח אדם מהמעבדות השייכות למדינה לאלו הפרטיות תמורת שכר גבוה יותר ובמקביל, חשש לשימוש בבדיקות ששייכות למדינה שנחשבות למשאב לאומי. את שתי הטענות הללו שולל כאמור בהתחייבות נשיא אחת החברות שמבקשות להפעיל את המערך.
כעת, כאשר שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין מנהל את המערכה יחד עם מנכ"ל המשרד החדש חזי לוי, תולים אנשי הענף תקוות רבות בהחלטה לאפשר הקמה של מערך שכזה. במקביל, כמה חברות תעופה מהגדולות בעולם הגישו מכתבים לראשי מדינות ובכירים בממשלות וביניהם גם מייק פנס וזאת בבקשה להסדיר את כל נושא הבדיקות לפני טיסה
נכון לעכשיו הנושא חזר לשולחן הדיונים ונמצא בשלבים יחסים ראשוניים. עם זאת, מרגע צאת המכרז, ישנן כמה חברות שמוכנות לעשות הרבה כדי להיות אלו שיובילו את המהלך. בשיחות עם גורמים המעורבים בנושא הם מסבירים כי הקמה של מערך כזה נע בין 3-6 שבועות מרגע האישור לפעול.
המכרז שאמור לצאת יהיה מטעם רשות שדות התעופה, שעד כה הוכיחה את המדיניות האקטיבית והיעילה שלה, שעוד לפני רעיונות התו הסגול היא הכינה את נתב"ג לפיו וכעת ברשות רוצים להגיע מוכנים ליום שבו המל"ל ומשרד הבריאות יאפשרו הקמת מעבדות קורונה מבלי לבזבז זמן מיותר.
במידה ואכן יינתן אישור להקמת המעבדה ומערך הבדיקות לנוסעים ולחוזרים מחו"ל, ייתכן שכבר לקראת חודש אוקטובר ובתסריט אופטימי אולי גם קצת לפני, נראה אפשרות לבצע בדיקות שיאפשרו לנו לטוס לחו"ל בצורה בטוחה יחסית.
אפשרות נוספת שלא שוללים במשרד הבריאות היא השימוש במערך הקיים של חברת My heritage שכבר מחזיקה מערך שיכול לספק מענה לדרישות. נכון לעכשיו, הגורמים המקצועיים מכוונים למערכות שיצליחו להפעיל לכאלף בדיקות בכל שעה, אך גם בנושא הזה המספרים יכולים להשתנות ולא מחייבים.
עדיף להישאר בארץ הקודש אם כל הפרוצדורה הזו…
לא יכול להיות שהוא עלול להדבק בשלושת הימים נכון?
לכן הבדיקה לפני העליה ךמטוס.. השאלה מה יקרה אם הוא נדבק וכימגיע .לארץ זרה יתגלה שבבדיקה בנתבג יצא חיובי..
עם כל הכבוד לכולם.זה נראה שעושים מסירות נפש מעל ומעבר כדי להגיע לאומן. אבל זה נראה שמנותקים מהמציאות היומיומית. ומספר החולים לצערינו הרב.רק עולה ועולה.ולפי מה שנראה כעת.הולך להיות סגר כללי.וכל החלומות והרצונות…. יגנזו…….אבל אינני מזלזל חלילה וחס. איש באמונתו יחיה. והשם ישמור על עם ישראל בכל מקום שהם.