שאלה: "שמעו נא רבותינו שאלה מרתקת שהגיעה אלינו מהעיר לונדון", פתח מו"ר ר' יצחק זילברשטיין את שיעורו השבועי בחולון.
"מספר לנו יהודי יקר את הדברים הבאים:" זה זמן שאני מחפש משלח יד ממנו אוכל לפרנס את משפחתי. לאחרונה קיבלתי הצעת עבודה מעניינת- לשמש כשומר ב… 'משמר המלכות האנגלי'! אלא שהעבודה כרוכה אף בשמירה ביום שבת קודש. אמנם מצד שכר שבת למדתי כי יש היתר – משום שהשכר ניתן בהבלעה.
אולם שאלתי היא האם רשאי אני לצאת עם החרב הצמודה אלי [כפי שקובע החוק] מרשות לרשות ולטלטלה ארבע אמות ברשות הרבים, או שמא הדבר אסור משום מלאכת הוצאה?"
תשובה: נאמר בשולחן ערוך: "כל היוצא בדבר שאינו תכשיט ואינו דרך מלבוש והוציאו כדרך שרגילין להוציא אותו דבר – חייב… הלכך לא יצא איש לא בסייף )ואפילו אם הוא חגור במתניו, מפני שדרך הוצאה כך בחול( ולא בקשת ולא בתריס )מגן( ולא באלה ולא ברומח ולא בכלים שאינם תכשיט, ואם יצא חייב חטאת". לפי זה, לכאורה נצטרך לאסור לשומר דנן לצאת עם כלי הנשק בשבת.
ברם, אמר מו"ר שליט"א, נראה שיש לחלק. שבמדינות שאת החרב נושאים על פי חוק, לא על מנת להשתמש בה, אלא לשם 'כבוד המלכות', אם כן חרב זו נהפכה להיות כמו 'מדים' ותכשיט, ולפיכך יש מקום להקל ולצאת בה בשבת. "כבוד הרב, אם כן אוכל לקבל את הצעת העבודה?", שאל היהודי בשמחה. "בודאי שלא", השיב הרב, "עליך לחפש עבודה אחרת יקירי…". מדוע? הסביר הרב: הרי דרשו חז"ל על הפסוק "וכבדתו מעשות דרכיך", 'וכבדתו' – שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול )והמשנ"ב הביא בשם האר"י, שטוב שלא ילבש בשבת מכל מה שלובש בחול, אפילו חלוק!(. ואם תהיה לבוש בשבת בדיוק כמו שאתה לבוש בחול, קיים חשש שחלילה תבוא לשכוח את השבת הקדושה… זכות השבת תעמוד לך להתפרנס בכבוד ולא בביזוי. [מתוך והערב נא]