היסטוריה בני ברקית: זו היא מדובר בשיחת היום בבני ברק, לראשונה אחרי עשרות שנים, בית המדרש של ויזניץ ישתמש בשבת בגנרטור שבת. החיבור ההיסטורי ייעשה לגנרטור חדש שנקנה במיוחד לרגל הכניסה לבית המדרש הגדול של החסידות שבנייתו מושלמת בימים אלו, בהירתמות של רבבות מעם ישראל שמסייעים להשלמת הבניין.
ההחלטה להתחבר לגנרטור שבת התקבלה ע"י האדמו"ר שלפני מספר שנים בביקור אצל הגר"ח קנייבסקי, שוחח עמו על עניין בית המדרש והזכות להימנות בין בוניו. הגר"ח העלה זכרונות מימים עברו בבני ברק ואמר לרבי כי בוודאי היה ניחא שויזניץ ישתמשו בגנרטור למאור שבת כאשר נהג ה'אמרי חיים' לבקשת ה'חזון איש'.
לפני כחצי שנה, עם ההתקדמות המשמעותית בבנייה והעבודה על התשתיות, פנה האדמו"ר מויזניץ לראשי ועד קרן הבנין 'בית ויזניץ' וביקש לבדוק אפשרות של התקנת גנרטור להפעלת מאור השבת כאשר הנהיג זקנו בעל ה'אמרי חיים'. העסקנים נכנסו מיד לפעולה ומהנדסי החשמל הכינו את התשתיות לחיבור התאורה לגנרטור מיוחד, שהוקצה עבורו שטח מיוחד על הגג הענק של בית המדרש החדש.
לפני חודש הרבי זימן שוב את העוסקים במלאכה וביקש כי עם אכלוס הבנין אי"ה לקראת ראש השנה תשפ"א כבר יחלו לצרוך חשמל למאור מגנרטור והדבר לא יתעכב ויהיה לברכה לבית המדרש להמשיך מורשת ה'אמרי חיים' ו'החזון איש' זי"ע. ואכן בימים אלו בעלי מקצוע עוסקים בהתקנה והתאמה של המערכת כדי שכבר מהיום הראשון התאורה בבית המדרש תהיה מחוברת לחשמל כשר שלא כרוך ח"ו בחילול שבת של יהודים
עוד מימי החזון איש
למעשה לויזניץ יש היסטוריה של שימוש בנגנרטור שבת. כבר לפני למעלה משבעים שנה, בשנת תש"ט כשמשפחות ראשונות נכנסו להתגורר בשיכון ויזניץ, ובעל 'אמרי חיים' זי"ע עבר מתל אביב, להתגורר בשיכון, לא השתמשו בשבת קודש בחשמל מחברת החשמל, אלא ממכשיר גנרטור. הגנרטור הוצב בחדר שעל יד המקוה (המקוה היה במקום בו ניצב כיום בנין 'ישיבה קטנה ישועות משה', מול ביהמ"ד), והוא סיפק חשמל לבית המדרש הגדול הראשון.
הגנרטור השמיע רעש מחריש אזניים, שנשמע במרחבי השטח הפתוח עד רחוב נחמיה. בכל ליל שבת פעל הגנרטור עד השעה 12 בערך, אולם עריכת השולחן הטהור של האדמו"ר ה'אמרי חיים' זי"ע נמשכה עד שעה שתים או שלוש לפנות בוקר. כדי שלא ישתרר חושך מוחלט, הניחו נרות גדולים בביהמ"ד, ולימים נתלו מנורות-נפט על כל העמודים בבית המדרש.
עם זאת דעתו של ה'אמרי חיים' הייתה שלהלכה מותר להשתמש בחשמל, אלא שמפני כבודו של הגאון ה'חזון איש' זצ״ל, שהעיר בני-ברק היתה 'אתרא דמר׳, לא השתמש במאור החשמל, מפני שזה בולט ומפורסם שהתנגד לשימוש זה. כידוע, שיטת ה'חזון איש' היתה שאסור להשתמש בחשמל בשבת, היות ובחברת החשמל עבדו יהודים רח"ל, ובמקרה של תקלה הרי היהודים מתקנים, ויש בזה משום חילול שבת.
מאידך רוב גדולי הדור התירו להשתמש בחשמל, ועיקר ההיתר הוא משום שהחשמל מיועד אף לחולים, והרי זה מיוצר לצורך פיקוח נפש. החזו"א זצ"ל סבר כי אפילו אם מכוח ההלכה עצמה יימצאו היתרים, מכל מקום הרי זה חילול ה' וביזוי כבוד השבת.
גם כל תושבי השיכון לא השתמשו בשנים הראשונות במאור החשמל בשבת, ורק נרות השבת היו מאירים את שולחן השבת, או מנורות 'לוקס' ומנורות נפט. פעם כשה'אמרי חיים' הלך ברחוב השיכון בליל שבת קודש, הביט סביבו וראה את העדר החשמל בכל הבתים. נענה ואמר: ממיעוט האור – זורח אור רב!
כל ימי חיי החזו"א הקפיד ה'אמרי חיים' לקיים את פסקו. הגנרטור פעל כאמור בקולות וברעש גדול, ופעם כשיצא החזו"א לטייל בליל שבת עם רב אחד, נשמע הגנרטור בשיכון פועל בקול רעש גדול, ואותו רב העיר לחזו"א שלדעתו יש בזה משום חילול כבוד השבת. ענהו החזו"א: אדרבה, הגנרטור צועק ואומר: שבת קודש, שבת קודש! שידעו הכל כי אסור להשתמש בחשמל העירוני היום!…
עם הסתלקות הרה"ק בעל ה'תורת מרדכי' מויזניץ מאנסי זי"ע, נמצאו באוצרו מכתבים ששיגר לו ה'אמרי חיים' זי"ע בשנת תשי"ב, ובהם ביקש ממנו להמציא ולהביא מאמריקה מכונה – מצבר מיוחד, כי הדבר נחוץ לו מאוד להאיר את ביתו בשבתות.
מהמכתבים משתמע שה'אמרי חיים' רצה מאוד להשיג מכונה עם מצברים, והאריך לכתוב שישתדל בדבר, כי לא היה זה דבר של מה בכך להשיג מכונות כאלה באופן שיהא עונג שבת כראוי. כן משתמע מהמכתבים שאכן ביקש לכתחילה רק עבור המאור ולא עבור המקרר בביתו.
אשריכם
חדשות מרעישות באמת.
רבותי יש קמפיין!
אין כמו חסידות ווזניץ, דוגמה למופת לכבוד הדדי! הלוואי והייתי נולד למשפחה חסידת וויזניץ
למה רק לתאורה, אין כסף להכל?
הוסף תגובה חדשה
האם היה לאמרי חיים מקרר שפעל בשבת?