שלום וברכה מורי ורבותי!
והלילה, כהרגלינו, חינוך ההורים הגורם לחינוך הילדים, בעזרת ה' ובישועתו.
והלילה הוא יום פטירתו של רבינו יוסף חיים זוננפלד, רבה הראשון של העדה החרדית. הוא היה מפורסם בקנאתו, הוא היה מפורסם בקשיחותו כלפי פורקי העול, והכל היה ללא פשרות ממש.
פעם אחת בליל שבת הוא הגיע ל'שלום זכר' – אירוע אותו עורכים בלידת הילד בביתו של אחד מהשכנים.
לצידו של כבוד הרב התיישב אחד מאברכי המשי, וכאשר אבי הבן הגיש לקהל המשתתפים 'ארבעס' (-חומוס), אמר אותו אברך: "אני לא אוכל חומוס שלא בושל בביתי, אני מאוד מחמיר בכשרות ואני מבקש לא להגיש לי מהארבעס". כששמע זאת רבי יוסף חיים זוננפלד פנה מיד לבעל הבית ואמר לו: "שלום זכר איפה הארבעס? אני מבקש להביא לי צלחת של חומוס". כמובן שמיד מעניקים לו צלחת של חומוס. הוא מברך, לוקח את הכף ואוכל את הצלחת עד תומה.
בעל הבית זרח מאושר. וכאשר התרחק קצת אמר כבוד הרב לאותו אברך שישב לצידו: "יקירי! גם אני ממש מקפיד שלא לאכול מחוץ לביתי שום דבר. אבל הרבה יותר חמור לפגוע ביהודי! ולכבוד המאורע הזה אכלתי מהארבעס רק בכדי להראות לו עד כמה אני סומך על הכשרות שלו".
אתה יכול להיות קנאי גדול, אתה יכול להיות קדוש עליון, אתה יכול מושלם בבין אדם למקום, אבל לפני הכל הקדוש ברוך הוא מצפה להיות מושלם בבין אדם לחברו.
כאשר אתה מחנך את הבן שלך, כאשר אתה מראה לו דברים גבוהים, כאשר אתה מדבר איתו על הדברים הרוחניים העצומים והאדירים ביותר, תמיד תזכור לעצור באמצע וללמד אותו שבחומרות הגדולות וברמות הגבוהות ביותר מסתכלים ימינה, מסתכלים שמאלה, ושמים לב שאין אף אחד שנפגע מזה.
היה אומר הרב שטיינמן זצ"ל, שכאשר אתה מנסה להחמיר על עצמך אבל זה בא איפשהו על חשבון אשתך, אני מבקש ממך שלא להחמיר. פעם ניגש אליו אברך ואמר לו: "אני לא רוצה לרכוש מזגן, בגלל שבבית אני מנהיג אותם שלא יהיה מותרות", אמר לו כבוד הרב: "מי נמצא בבית, אתה או אשתך?", אמר לו: "אשתי", "ואיפה אתה נמצא?", אמר לו: "בכולל", "ובכולל יש מזגן, נכון? רוץ מהר תקנה לאשתך".
באותה מידה, הציע לו אדם להקפיד על מים גלויים שלא להשתמש בהם ואמר לו כבוד הרב: "על מי תשפיע החומרה הזו? על אשתך שתאלץ לחמם מים מחדש לתינוקות? אל תחמיר על חשבון אשתך. אם זה יכול להזיק למישהו זו לא חומרא אלא זו קולא, וקולא מביאה לידי קללה".
מורי ורבותי!
כל אחד מאתנו מחנך את ילדיו ומחנך את עצמו להסתכל ימינה ושמאלה ולבדוק, האם בממדים הרוחניים שלי, בקנאות העצומה שלי, באהבת ה' יתברך שלי, לא פגעתי חלילה וחס ביהודי?. ורק כך זוכים להיות שלמים גם בבין אדם למקום וגם בבין אדם לחברו.
ברוכים תהיו!