פסק הלכה: גדול הדור שרב כוחו ומוסכם על כל חכמי הדור שהוא 'גדול הדור' שאין חכם ופקח גדול ממנו, והוא יחליט שיש כאן צורך להפקיע מצוה בשב ואל תעשה מפני צורך הדור – הוא יכול
אנו מביאים כאן את השאלה אותה נשאל הגר"י זילברשטין, את נימוקיו ואת מסקנתו, יש להדגיש שאין להכריע בפסקים אלו שנכתבים לחידודי שמעתתא ויש לדון אם שייך היתר זה בדורינו
שאלה: כאשר יש ויכוח מיהו גדול הדור, האם יש בזה נפקא מינה לדינא או שאין בזה נפקא מינה כלל ?
תשובה: נאמר בסוכה (דף לד ע"ב) אמר להו שמואל להנהו דמזבני אסא [למוכרי ההדסים] אשוו וזבינו [כלומר , השוו את המקח ואל תעלו את הדמים לאותם המבקשים מכם הדסים שלמים בדוקא] ואי לא משוויתו, דרישנא לכו כרבי טרפון המיקל, וסובר שאף קטומים כשרים וממילא ימנעו הקונים מלהוסיף דמים כדי לרכוש את השלמים
ומאי טעמא התרה בהם כך? אילימא משום דרבי טרפון מיקל בדין זה ומכשיר בשלושה קטומים, אם כן לידרוש להו כרבי עקיבא, דהא איהו מיקל טפי, שלא הצריך אלא הדס אחד?! מתרצת הגמרא: אפילו הכי רבי טרפון מיקל יותר משום דתלתא קטומי שכיחי אבל חד ולא קטום כמו שהצריך רבי עקיבא, לא שכיח
והקשה תוספות: ולדרוש להו כר"ע דמיקל טפי, תימה הא לא סבירא ליה כר"ע אלא כרבי טרפון? וכתב ה'כפות תמרים': איכא למידק, דמאי פרכי התוס' והלא משום עת לעשות לה' יכול גדול הדור להקל בשל תורה, אף על פי שאינו כהלכה , ופירש ה'כפות תמרים': אינו יכול להקל משום עת לעשות לה' אלא גדול הדור, שאין למעלה הימנו כגון רשב"ג שהיה נשיא, אבל מי שאינו נשיא אינו יכול להקל.
וכאן כותב הגר"י זילברשטיין בתשובתו "ויתכן לומר שאין כוונת הכפות תמרים שדוקא הנשיא יכול לתקן ולבטל מצוה, אלא אם יהיה בדור מסויים גדול שרב כוחו ומוסכם על כל חכמי הדור שהוא גדול הדור שאין חכם ופקח גדול ממנו, והוא יחליט שיש כאן צורך להפקיע מצוה בשב ואל תעשה מפני צורך הדור
ולפי זה נוכל להשיב על השאלה מאי נפ"מ מיהו "גדול הדור", שהנה כי כן רק מי שהוא "גדול הדור" יכול להקל ולבטל מצוה מן התורה משום עת לעשות לה'.." עד כאן דברי הגר"י זילברשטיין שליט"א
*לתוספת עיון יש לעיין בקובץ יקרה מפנינים שיצא היום יום חמישי ערב שבת כי תשא – פרה תשפ"א
מי לא זוכר את מרן הרב שך שואג על ביטול מצווות שינה בסוכה שאפילו אליהו הנביא לא יכול.
אלא מאי הכל תלוי על מי מדברים. צבועים שכמותכם.
אין הכונה לבטל מצוה לגמרי אלה להקל בה מאוד כמו השיטות המקילות בה
רק הסנהדרין יכלו לבטל מצוה בשב ואל תעשה כמו לולב ושופר בשבת
עיין תרומת הדשן סי' א',
מה???????????????????????????
מדהים!!!
טוב זה גמרא ערוכה במסכת שבת לגבי קרבן פסח