חרף העבודה המקצועית והבלתי פוסקת של הארגונים והמרכזי חינוך העוסקים בשיבוץ הבחורים למסגרות, בעולם הישיבות בשנה זו עדיין רחוקים מאוד מלראות את האור בקצה המנהרה, אומר לנו הרב אברהם מנחם אייזנבאך יועץ חינוכי שמנהל ומייסד מרכז מגדלור ומי שמרכז את אותם פניות של הורים.
לדבריו אם כל שנה היינו צריכים להתמודד עם עשרות פניות בלבד בתקופה כזאת של חודש אב כשכמעט כל העבודה מאחורינו, השנה אנחנו נאבדים בתוך ים של מאות טפסים לא מסודרים.
המצב הקשה בה נקלענו השנה היא בעקבות כך שאנחנו כעת מתחילים לשלם את המחיר הכבד של שנת הקורונה.
לדברי היועץ השיבוש הכבד שנוצר בשנת הלימודים החולפת גרמו לירידה רוחנית אצל חלק מהבחורים מהטובים ביותר מתוככי הישיבות המצוינות, אשר מקשה עליהם לחזור לשגרה ולהשתקם בחזרה, וכעת לקראת זמן אלול הבעל"ט הישיבות שבצדק רב מרגישים שהם אינם מסוגלים להתמודד עם המצב החדש שנוצר ואין להם את הכלים המקצועיים בכדי לסייע לבחור לחזור לשגרה ולהשתקם, הודיעו לכל אותם בחורים שהם אינם יכולים לחזור לישיבה ועליהם לחפש מסגרת חילופית לזמן אלול הבעל"ט. לטענתו ברור מאליו שלישיבות היותר טובות בוודאי שלא יתקבלו, מה שבעצם גורם להם ליפול למסגרות חלשות שהם אינם מיועדים לסוג הבחורים הטובים האלו שאילו רק היו מקבלים קצת סיוע והדרכה נכונה היו בנקלה חוזרים למסלול ומשתקמים בחזרה אל תוככי הישיבות הטובות.
"כל יום שעובר נופלים לנו בחורים כמו זבובים שכבר אינם מעוניינים יותר לחזור לעולם הישיבות והולכים לחפש עבודה, אומר לנו עסקן גדול שמתעסק בתחום. עצם התחושה של הבחורים האלו שהם 'זרוקים' מובילה אותם להתדרדרות רוחנית ונפשית קשה מאוד" אמר.
הורים רבים שאנחנו משוחחים איתם מתארים לנו בכאב איך הבית פשוט נחרב להם מבפנים: "יש לי שלושה בחורים בלי ישיבות בתוך הבית מהבוקר עד הערב, אתם יודעים מה זה אומר בשבילינו, זעקה לנו אחת ההורים, אין לנו יום ואין לנו לילה, אנחנו מרגישים כמו קבורים תחת ההריסות ואין מציל" אמר הורה חסידי בכאב.
בימים האחרונים גוברת הזעקה והחשש הכבד לשלומם הרוחנית של כל אותם מאות בחורים (בעיקר חסידיים) שנכון לרגע זה הם אינם יודעים איפה הם מתחילים את הזמן הבא.
גם נציגי הקהילות התכנסו לאספה דחופה בכדי לדון בפתרונות שונים.
בבתי הרבנים יחד עם כל היועצים החינוכיים והעסקנים העוסקים בדבר יושבים כעת ומטכסים עצה ופתרון דחוף בכדי לוודאות שלא יישאר אף בחור בלי ישיבה.