האפשרות היחידה שיש לכל אדם לדון לכף זכות,
כפי שמצווה אותנו התנא באבות,
היא אחת!
רק על ידי שהוא חושב לעצמו מה היה קורה אילו אותו אדם שעשה את אותו מעשה,
היה אבא שלי,
הבן שלי,
או אחי היקר והטוב.
כלומר,
כאשר הבן שלך עושה איזושהי שטות,
אתה מסתכל על זה ואומר:
"אולי היתה לו כוונה טובה?",
אתה תדע לפרשן את זה בצורה המקסימלית והטובה ביותר.
כי זה הבן שלך, ואכפת לך ממנו,
אתה לא מוכן לשמוע דברים רעים על הבן שלך.
מה קורה אם זה חבר שלך?
מה קורה אם זה לא חבר שלך,
זה "סתם", במרכאות, יהודי שעושה משהו והקדוש ברוך הוא מצפה ממך לראות איך אתה יודע להפוך ולפרש את זה לכף זכות?
אז זה מאוד קשה!
כי בעיניים זה נראה גרוע,
אבל קח את אותו סיפור,
קח את אותה סיטואציה,
ותתייחס אליה כאילו אבא שלך או בנך היה עושה זאת.
הרי ברור שהיו לך מספיק פרשנויות חיוביות לגביו.
יתירה מכך.
ככל שאתה אדם חיובי יותר,
יהיה לך קל יותר לפרשן כל אדם בצורה חיובית.
ככל שאתה מפרש מעשה של אדם אחר בצורה שלילית,
אתה בעצם מעיד עד כמה אתה אדם שלילי.
כי רק אדם חיובי רואה את כל המעשים באור חיובי,
כי הוא יודע, שאם הוא היה מבצע את אותו מעשה,
הוא היה עושה זאת בצורה ועם כוונה חיובית.
לעומת זאת,
ככל שאתה אדם שלילי יותר ומעשיך שליליים יותר,
כך תתייחס לכל הסובבים אותך כאל שליליים,
ותאמר:
"בודאי כוונתם היתה לבצע פשע וחס ושלום וחס וחלילה לא לעשות שום מעשה טוב".
מאירים את הלב,
מאירים את הנשמה,
מתייחסים לכל המקרים הסובבים אותנו כאילו עשו אותם האנשים הקרובים ביותר אלינו,
ואז רואים כבר כאן בעולם הזה איך ניתן לחיות בגן עדן,
בנפש שלווה,
ברוח של אדם שרואה רק טוב באנשים אחרים ,
ובשלוות נפש אמיתית.
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!