650 מיליון ש"ח השקיע המדינה ב'כנף ציון' והמטוס מוכן לשימוש. כל גורמי המקצוע קבעו שהמטוס חיוני ושבלעדיו מדובר בביזיון לאומי ומחדל ביטחוני. בנט, שנסיעותיו מתרבות, תומך, אך וטו לא מנומק של שר החוץ לפיד, מונע את השימוש בו ומעמיס על תקציב המדינה עוד 25 מיליון ש"ח בשנה, כך מפרסם אריאל כהנא ב'ישראל היום'.
לראש הממשלה נפתלי בנט צפויה שרשרת נסיעות מדיניות בעתיד הקרוב: אבו דאבי, דלהי, סוצ'י, ועידת האקלים בסקוטלנד. עד עתה, בנט כבר ביקר פעמיים בארה"ב ופעם אחת במצרים. טיסותיו חשובות, והמדינה חכרה עבורו במיוחד מטוס של אל על, שייקח אותו אל היעד ויחזיר אותו ואת הפמליה בשלום.
לשר החוץ יאיר לפיד כבר היו במסגרת תפקידו שבע נסיעות עבודה. בשתיים מהן חכר עבורו משרד החוץ מטוס בלעדי. במקרים האחרים טסו הוא ואנשיו בטיסות מסחריות, במחלקה הראשונה כמובן. נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא עד כה פעם אחת לביקור רשמי בחו"ל. כמו קודמיו, גם הוא טס בטיסה מסחרית במחלקה הראשונה, אך למרבה המבוכה, המטוס התקלקל וחזרתו לישראל התעכבה במשך שעות.
גם אם שר החוץ לפיד יטוס מכאן ואילך רק בטיסות מסחריות, המדינה תוציא בממוצע בכל שנה כ-25 מיליוני שקלים על נסיעות מנהיגיה בעולם – כך הראו תחשיבי ועדת גולדברג, שבחנה עוד ב-2014 אם יש צורך ברכישת מטוס ייעודי לראשי המדינה. מסקנת הוועדה היתה חד-משמעית: המטוס נחוץ. היא דווקא לא התבססה על נימוקים כלכליים, כיוון שהתחשיבים באותה עת לא היו חד-משמעיים. אלא שמאז התרבו הנסיעות, נולד התפקיד של ראש ממשלה חליפי, והיעדים הפכו מרוחקים יותר. ככל שיש יותר נסיעות, עלות ההפעלה של מטוס בלעדי למנהיגים פוחתת, כך שכיום סביר להניח שגם השיקול הכלכלי מצדיק הפעלת מטוס לראשי המדינה.
אך גם אם נניח לחישובים הכלכליים, כל גורמי המקצוע הקשורים לטיסות מנהיגי ישראל – ממשרד ראש הממשלה, מבית הנשיא או ממשרד הביטחון – הסבירו לוועדה שרכישת מטוס בלעדי מחויבת המציאות. עדויותיהם בפני השופט גולדברג ועמיתיו היו מדהימות, אפילו מביישות. "טיסת הנשיא בטיסות מסחריות כרוכה במצבים מביכים", מצטטת הוועדה את אפרת דובדבני, המנכ"לית האגדית של בית הנשיא שמעון פרס. בין היתר, דובדבני סיפרה כי "בטיסה הרגילה הנשיא יושב כאחד הנוסעים במחלקה הראשונה. נוצר מצב שכל אדם שקונה כרטיס יכול לראות את המסמכים שהוא קורא כהכנה לפגישות".
שב"כ אסר על הנשיא לעשות טיסות המשך בחברות תעופה שאינן ישראליות. כלומר, ללא מטוס בלעדי, לא ניתן לערוך מסע דילוגים בחבל ארץ כלשהו, כך שהבכיר הישראלי חייב לחזור לישראל או לבקש מהמדינה המארחת להטיס אותו ליעד הבא. כך אכן היה. "היו מדינות ששלחו מטוס משלהן להביא את הנשיא פרס אליהן כדי למנוע את המבוכה. אנו ממש תלויים בחסדיהם של אחרים", הוסיפה דובדבני.
לכך מצטרף הליקוי הביטחוני. כאשר ראש הממשלה באוויר, הוא מנותק קשר. במקרה הפחות גרוע אפשר "רק" להאזין לשיחותיו. "היתה לי תחושה שאני חוזר 30 שנה אחורה. נכנסתי לבועה שבה ראש הממשלה מנותק. הוא פשוט איננו למשך 15 שעות. אלתרתי טלפון לווייני מהצבא אבל זה תמוה", העיד יוחנן לוקר, לשעבר המזכיר הצבאי של ראש הממשלה.
את המצב סיכם ראש הממשלה הקודם נתניהו שאמר כי "בזמן הטיסה איני יכול לדבר עם נשיא ארה"ב, עם שר הביטחון או עם הרמטכ"ל. זה מגוחך. הנהגת המדינה מנותקת".
הוועדה אימצה באופן מלא את עמדת גורמי המקצוע. "אין צריך לומר כי במציאות הישראלית, ראש הממשלה נדרש לקבל החלטות באופן רצוף, גם בהיותו בדרכו לחו"ל. כל הגורמים הדגישו את חומרת המצב", נכתב בדו"ח. נוסף על כך, בהיעדר מטוס ייעודי, "נמנעות כיום טיסות של מנהיגים למדינות מסוימות אשר לישראל יש עניין להדק את הקשר איתן".
הממשלה אימצה את המלצות הוועדה. אחד השרים שהרים את ידו בעדן היה נפתלי בנט. בהתאם להחלטה, המדינה קנתה בואינג ישן, שיפצה אותו ושדרגה את מערכותיו עד שהפך למפקדה מעופפת. אייר-פורס וואן, מייד אין איזראל.
עלות הפרויקט חרגה מהסכום שתוכנן והוא נמשך שנים. אך המטוס, שזכה לשם "כנף ציון", מוכן לפעולה ויכול להטיס את בנט, את לפיד או את הרצוג כבר מחר, לכל מקום בעולם.
למרות מאות המיליונים שהושקעו, למרות הנחיצות הביטחונית והתפקודית, למרות התועלת המדינית, "כנף ציון", תקוע בהאנגר בנתב"ג – ומסיבה אחת: פוליטיקה. האיש החזק בממשלה, יאיר לפיד, הטיל וטו. למה? ככה. בגלל לפיד ראש הממשלה בנט לא מבקש ממשרד התחבורה לקדם את הסדרת הרישיון למטוס.
כך נוצר מצב ש-750 מיליון שקלים עומדים בחניון ומחכים, לא ברור למה. כ-650 מיליון כבר הושקעו במטוס (הסכום כולל את עלות ההפעלה שלו). בהערכה ממעיטה, הטיסות החכורות והמסחריות יעלו כ-25 מיליון שקלים לשנה. כלומר, אם הממשלה תשרוד ארבע שנים ולפיד יתמיד בעקשנותו לא לגעת במטוס, 750 מיליון שקלים יירדו לטמיון. בסכום הזה אפשר לקנות טייסת, לבנות שכונה או להזניק את ישראל לראש המדינות התורמות לעולם המתפתח.
אי שימוש במטוס לא חוסך כסף לאזרחים, אלא מוריד לטמיון השקעת ענק שכבר נעשתה. האם לא הגיעה השעה לקבל החלטה הגיונית ולתת ל"כנף ציון" להמריא?
ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מטוס 'כנף ציון' נמצא בהליכי רישוי מול רשות שדות התעופה. מכיוון שמדובר במטוס שעבר הסבה והותקנו בו מערכות רבות כדי להתאימו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים, הליכי הרישוי למטוס זה לוקחים זמן. טרם התקבלו האישורים הנדרשים להטסתו ולתפעולו השוטף".
בלשכת שר החוץ ובבית הנשיא סירבו להגיב לפניית "ישראל היום" בנושא.