מחאת הצרכנים נגד העלייה במחירים הניבה פירות: עפ"י הדיווח ב'חדשות 12', מכירות הפסטה של חברת 'אסם' ירדו בשבוע שעבר באופן דרמטי ונתח השוק של החברה בקטגוריה צנח.
הנתונים על הירידה במכירות עולים מדו"ח של 'סטורנקסט' – ביצועי שוק ומחקר שמתבסס על נתוני אמת מהקופות בסופרמרקטים, חנויות הנוחות והמרכולים.
עפ"י הדו"ח, רק בתחום הפסטות ירדו המכירות של 'אסם' בכ-380 אלף שקלים. עם זאת, לא כל המוצרים של אסם נפגעו ויש כאלה שנתח השוק שלהם אפילו עלה.
במכירות ה'פסטה' של 'אסם' ניתן לראות את הפגיעה המשמעותית ביותר, לאחר שבועות רבים שבהם נתח השוק בקטגוריית הפסטה היה יציב על כ-40%, בשבוע האחרון (השבוע הראשון של ינואר) הוא ירד בכ-8% לכ-32% בלבד.
ההערכה היא כי מותג הפסטה היא הנפגעת העיקרית בעקבות שהמחאה ברשתות התמקדה במותג הזה.
גם על פי נתוני המכר של החברה בתחום הפסטות ניתן לראות את הפגיעה: ממכירות של 2.11 מיליון שקלים בשבוע האחרון של דצמבר ל-1.73 מיליון שקלים בשבוע האחרון.
עוד פורסם בדו"ח ב'חדשות 12' כי גם קטגוריות נוספות נפגעו מחרם הצרכנים. קטגוריית ה'קוסקוס' למשל ירדה מ-39.9% ל-34.8% בשבוע האחרון, מ-520 אלף שקלים ל-440 אלף שקלים; בייגלה ירד מ-30.1% בשבוע הקודם ל-28.9% בשבוע האחרון, מ-1.14 מיליון ל-1.07 מיליון שקלים; ופירורי לחם ירדו מ-31.7% ל-27.4%, מ-690 אלף שקלים ל-590 אלף. גם הפתיתים ירדו מ-81.2% ל-75.7%, -1.23 מיליון ל-1.10 שקלים.
עם זאת, ישנם קטוגריות במוצרי החברה שלא נפגעו כלל כתוצאה מהמחאה ואפילו הגדילו את נתח השוק של אסם בשבוע האחרון, מדובר במוצרים רבים אשר לא מסומנים כמשויכים למותג של 'אסם' אלא ממותגים בצורה אחרת שמקשה על הצרכן לדעת שמדובר באותו ספק או יצרן.
כך למשל תחליפי חלב אם על סוגיהם השונים הגדילו את המכירות בשבוע האחרון, כמו גם תחליפי בשר כגון קציצות ונקניקיות מן הצומח ועוד – מוצרים שממותגים באופן שונה כך שהצרכן לא יכול להבחין שמדובר במוצר של אסם.
לסיכום, המחאה אכן פגע פגיעה משמועתית בחברה הגדולה במהלך השבוע האחרון, לאחר שבשבוע שקדם למחאה הציבורית הסתכמו המכירות ב-66.7 מיליון שקלים, בשבוע האחרון של ינואר הסתכמו המכירות ב-64.5 מליון שקלים.
מצוין.