ברקע המחאה הציבורית על גל עליות המחירים בשבוע שעבר, פורסם כי שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, החליטו לדחות את עליית המחירים בתחבורה הציבורית שתוכננה לראשית החודש עד לחודש אפריל. אולם לא הכל ורוד, באתר 'דה מרקר' נחשף כי ההודעה מסתירה דרמה גדולה שמתרחשת מאחורי הקלעים, וצפויה להביא להתנגשות פוליטית בין הקואליציה לאופוזיציה, וזאת בשל הכוונה להעלות בעשרות אחוזים את תעריפי הנסיעה בקווי האוטובוסים בחלק מהיישובים בפריפריה
באוצר ובתחבורה מתכננים להוציא לפועל ב–1 באפריל רפורמה, במסגרתה ייקבעו שלושה תעריפים בלבד — עירוני, אזורי ובין־עירוני, במקום עשרות התעריפים הנהוגים כיום במחירי הנסיעה באוטובוסים. בכך יבוטלו כל ההנחות הנהוגות על מחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית בפריפריה.
משמעות ביטול ההנחות הפריפריאליות היא עלייה חדה במחירי הנסיעה באוטובוסים בערים חרדיות. גם ערים אחרות, להן הסכמים ייחודיים עם הממשלה, צפויות להיפגע, בהן טבריה, אופקים, קרית גת, רחובות, רמלה ועפולה.
עיקרי הרפורמה
- ביטול כל ההנחות וקביעת שלושה תעריפים בלבד: עירוני, אזורי ובין־עירוני
- ביטול ההנחה מגיל פנסיה והחלפתה בנסיעות בחינם מגיל 75 ומעלה
- ההנחות לעיוורים, נכים, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים יישארו ללא שינוי
- גם מפעילות קווי האוטובוסים רוצות תחבורה ציבורית בשבת
- פיילוט נוסף לאלקטריאון: תשתף פעולה עם חברת פורד בארה"ב
כיום, נכתב ב'דה מרקר', רוב אזרחי ישראל המתגוררים בערים הגדולות משלמים 6 שקלים על נסיעה עירונית (או 4.8 שקלים לאחר הנחת הרב־קו), אך כמה ערים נהנות מסובסידיות מופלגות, והנסיעה בהן היא בחצי מחיר. המשותף כמעט לכל אותן ערים הוא אוכלוסייה חרדית משמעותית המתגוררת בהן: במודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, נתיבות, טבריה ואופקים, מחיר נסיעה עירונית רגילה הוא 2.5 שקלים בלבד (2 שקלים לאחר הנחת הרב־קו). בביתר עילית ובמודיעין עילית ניתנות בנוסף גם הנחות חריגות לבני נוער.
הנחה נוספת שביטולה צפוי לעורר סערה היא הנחה של 50% הניתנת כיום לנוסעים בתחבורה הציבורית שעברו את גיל הפנסיה (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 65). כדי להמתיק את הגלולה המרה הזו, במסגרת הרפורמה ייקבע כי נוסעים מגיל 75 ומעלה יזכו לנסוע בחינם. ההנחות האחרות הניתנות כיום בתחבורה הציבורית לעיוורים, נכים, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים — יישארו ללא שינוי.
"עולם התעריפים דפוק מאוד", אומר בכיר באוצר. "יש 90 תעריפים שונים, זה מסבך את המערכת ומונע הכנסה של אפליקציות תשלום יותר מתקדמות לענף".
העיתונאי עומר כרמון, מי שחתום על הידיעה מ"דה מרקר", כותב כי ויכוח נוסף מתנהל מאוחרי הקלעים והוא על תעריפי "הנחת הרב-קו", שיעור סבסוד התחבורה הציבורית בישראל הוא 70%, גבוה לעומת ממוצע סבסוד של 50% במדינות המפותחות. כדי להקטין את שיעור הסבסוד על מנת לפנות כסף הנחוץ למימון המטרו והרכבת הקלה במטרופולין גוש דן, ביקש משרד האוצר להכריז בעוד חודשיים על ביטול ההנחה האוטומטית בגובה 20% הניתנת לכל מי שמטעין את כרטיס הרב־קו שלו בסכום כסף, ומשלם באמצעותו על הנסיעה.
ההנחה על הערך הצבור בכרטיס הרב־הקו היא שריד לימים שבהם אגד ודן ביקשו לעודד את הנוסעים לשלם מראש על נסיעותיהם — ומכרו להם כרטיסיות הכוללות כמה נסיעות חינם. במשרד התחבורה ביקשו לפני שש שנים לעודד את הנוסעים לעבור לרב־קו, ולכן הציעו הנחה למי שמטעין את הכרטיס מראש. כעת, לאחר שכמעט כל הנוסעים עושים שימוש ברב־קו או באפליקציות והאפשרויות האחרות כמעט לא קיימות, באוצר סבורים כי הגיעה העת לבטל את ההטבה. ואולם משרד התחבורה מתנגד למהלך לאור גל ההתייקרויות במשק, ולכן החלת סעיף זה ברפורמה צפוי להידחות.
בעוד משרדי האוצר והתחבורה חלוקים בשאלת ביטול ההנחה על הערך הצבור ברב־קו, בנושא ביטול ההנחות המופלגות הניתנות בערים מסוימות, רובן חרדיות, אין מחלוקת. ההנחות בערים החרדיות משפיעות באופן משמעותי על תקציב המדינה. הסיבה לפערי המחירים בנסיעה באוטובוסים היא חוזים שנחתמו לאורך השנים, כמעט בחשאי, בין הממשלה לבין נציגי המפלגות החרדיות וראשי ערים מקושרים.
כך למשל, בעוד הסבסוד שניתן לנסיעה באוטובוסים בבאר שבע, שבה מתגוררים 220 אלף איש, היה 55 מיליון שקל ב–2020, בביתר עילית, שבה מתגוררים רק 63 אלף תושבים, סובסדו מחירי הנסיעה באוטובוסים בסכום גבוה פי ארבעה — 200 מיליון שקל; ובמזרח ירושלים, שבה מתגוררים חצי מיליון איש, סובסדה הנסיעה באוטובוסים ב–2020 ב–34 מיליון שקל בלבד.
פערים במחיר: מחיר נסיעה עירונית באוטובוס כיום, בשקלים
מרבית ערי ישראל 4.8
רחובות 2.8
קרית גת 2.8
רמלה 2.8
עפולה 2.8
ביתר עילית 2
מודיעין עילית 2
נתיבות 2
אופקים 2
אלעד 2
טבריה 2
ערים נוספות הזוכות כיום להנחות חריגות בנסיעה באוטובוסים, אם כי בשיעור נמוך יותר מהערים החרדיות, הן קרית גת, עפולה, רמלה ורחובות — שמחיר נסיעה רגיל בהן הוא 2.8 שקלים בלבד, לאחר הנחת הערך הצבור ברב־קו.
במשרד האוצר היו רוצים לראות את כל נוסעי התחבורה הציבורית עוברים לתשלום באפליקציות, אך ההתנגדות בחברה החרדית לשימוש בטלפונים חכמים, כמו גם ההנחות המופלגות הניתנות באמצעות הרב־קו, מקשות על יישום רפורמה כזו.
מחירי הנסיעה למשלמים באפליקציות מחושבים כיום לפי מרחק נסיעה בין תחנת העלייה לתחנת הירידה. המרחק נמדד בקו אווירי, ונקבעו לפיו שישה טווחי מחיר: עד 15 ק"מ; עד 25 ק"מ; עד 55 ק"מ; עד 100 ק"מ;
עד 250 ק"מ; ויותר מ–250 ק"מ. שרת התחבורה לשעבר, מירי רגב, הבחינה בעיוותים ובפערים שנוצרו בין המחירים באפליקציות לבין ההנחות הניתנות בערים מסוימות בתשלום ברב־קו, ולכן הוסיפה שיטת חישוב נוספת המוזילה מאוד את מחיר הנסיעה ביישובים מרוחקים.
כך למשל, בקרית שמונה, צפת, מצפה רמון וקצרין, מחיר נסיעה רגילה למשלמים באפליקציה הוא 3–4 שקלים כיום, לעומת 4–6 שקלים ברב־קו. אם יבוטלו השינויים שהכניסה רגב, צפויה עלייה ניכרת במחירי התחבורה הציבורית ביישובים מרוחקים. במשרדי האוצר והתחבורה מנסים כעת לפתור את הבעיה הזו.
הטבה חריגה נוספת שמכבידה על תקציב המדינה היא זו המוענקת למתנחלים בגדה המערבית, ומוגדרת "הנחת מיגון". ההנחה מוזילה את תעריפי הנסיעה במחצית, אך כדי לזכות בה מתבקשים הנוסעים לשלם במזומן אצל הנהג. בעבר ניתנה למתנחלים אפשרות לעשות שימוש ברב־קו עם ערך צבור מיוחד עבורם וכך לקבל את הנחת המיגון, אך זו בוטלה.
הצורך ב"הנחת מיגון" נומק ברצון לעודד את המתנחלים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית כדי שלא יסכנו את חייהם בנסיעה בטרמפים. כמו כן, נטען כי מכיוון שהמדינה מממנת את מיגון כלי הרכב הפרטיים בגדה מפני השלכת אבנים, עדיף לה לעודד את המתנחלים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית, וכך לחסוך כסף. בשל הרכב הממשלה, הכוללת את מפלגות ימינה ותקווה חדשה, ההנחות למתנחלים אינן צפויות להתבטל במסגרת הרפורמה.
ממשרד התחבורה נמסר: "בחודשים הקרובים יבחן משרדנו, בשיתוף עם משרד האוצר, את מבנה מחירי התחבורה הציבורית".
ממשרד האוצר נמסר: "אנו בוחנים שינוי מבני בתעריפי התחבורה הציבורית. טרם נקבעו התעריפים הסופיים שייקבעו במסגרת השינוי".
הידיעה פורסמה במקור באתר "דה מרקר"