הלחצים לשנות את 'מס הסוכר' שאושר בחודש דצמבר האחרון נמשכים, וחלקם אף נושאים פירות. רשות המסים פרסמה לאחרונה תזכיר חוק שמבקש להפחית את המס על משקאות ממותקים שמתבססים על תרכיזים נוזליים, דוגמת ויטמינצ'יק. כך פורסם באתר 'שקוף'.
במקביל חברות המשקאות ממשיכות לנסות למקסם רווחים ומשתמשות בכל טריק אפשרי בספר. ומה בנוגע לצעדים המשלימים למס, כמו הסברה על אורח חיים בריא והתקנת ברזיות בכל הארץ? אלה עדיין מתעכבים בחסות משרדי האוצר והבריאות.
נתחיל עם תזכיר החוק של רשות המסים. לפי התיקון המוצע, המס על סירופים יופחת בשליש. התזכיר גם יאפשר לפטור משקאות ותכשירים להכנת משקאות שלגביהם אישר מנכ"ל משרד הבריאות שאינם מכילים סוכר או חומר ממתיק אחר כמו קפה מסוגים מסוימים. בנוסף נקבע כי תחליפי משקאות חלב פטורים מהמס.
ומה ההצדקה לשינוי שיביא להורדת מחיר הסירופ? שינוי בהוראות המהילה כך שתתקבל כמות כוסות גדולה יותר על אותה כמות סירופ. השאלה המרכזית היא האם הצרכנים בכלל יקראו את הוראות הדילול החדשות או יתעקשו לשמור על רמת המתיקות שאליה הם מורגלים וישתו את אותה כמות סוכר, רק במחיר מופחת.
בד בבד, יצרני משקאות שימשיכו להיכלל במס ממשיכים לבקש להמתיק את הגלולה. באתר 'שקוף' מפרסמים כי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ורכז הקואליציה בוועדת הכספים ולדימיר בליאק (יש עתיד) סיירו לפני כחודש באום אל פאחם כחלק מביקור במגזר הערבי.
במהלך הסיור הם פקדו את מפעל הטרופיות אבו שקרה. שם הלין בפניהם היצרן כי מס הסוכר כמעט והכפיל את מחיר הטרופית וביקש כי גם עליה יופעל מס מופחת.
ואכן, המס משפיע ומשנה מציאות. מיד לאחר שאושר, הפחית הציבור את רכישת השתיה המתוקה בכ-30%. עם זאת, במשרד הבריאות עדיין לא מרוצים ואומרים כי צריך לעקוב ולראות האם הנתונים יתייצבו.
החששות שלהם עלולים להיות מוצדקים. בקוקה קולה ובחברות נוספות יצאו במתקפת שיווק, בעיקר במגזר החרדי, כדי להתאושש מהירידה במכירות. במקביל, חברות משקאות בוחנות טריקים שונים כדי להתל בצרכנים. כך למשל בקוקה קולה שוקלים להקטין את נפח הבקבוקים, ובאסם מציעים לדלל את הסירופ.
לחברת המשקאות יש לובי חזק.
ליד פעמי לא!