יותר הרוגים בתאונות בשנה החולפת: נתוני הרלב"ד לסיכום שנת 2019 מציגים עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל בשנה החולפת, זאת לצד ירידה במספר הולכי הרגל שנפגעו ונהרגו בתאונות.
בסיכום ישנם פילוחים של השנה, שנת 2019 לעומת השנתיים האחרונות (2018 ו-2017), בכדי לתת תמונה מדויקת ורחבה יותר. בסיכום ניתן למצוא:
· הרוגים בתאונות דרכים לפי מגזר
· הרוגים בתאונות דרכים על פי פילוח גיל
· הרוגים הולכי רגל לפי פילוח גיל
· הרוגים רוכבי אופנועים וקטנועים בפילוח לפי סמ"ק
· הרוגים רוכבי כלים לא מרושיינים (אופניים רגילים, חשמליים, קלנועיות, קורקינט רגיל וחשמלי)
· הרוגים במעורבות רכב כבד
· הרוגים לפי סוג הדרך
· הרוגים נהגים צעירים
· הרוגים לפי סוג משתמש דרך –השוואת עשור
· הרוגים לפי מגדר
· הרוגים לפי חודשם
· הרוגים לפי יום בשבוע
· תאונות קטלניות לפי פילוח השעה הקטלנית ביממה
· מספר נהגים המעורבים בתאונות חמורות לפי סוג העבירות
· נתוני שומרי הדרך הכוללים מספר דיווחים, סרטון מסכם 2019, פילוח העבירות המתועדות ביותר ועשרת הערים המובילות בדיווחים.
לדברי מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת ויזל:
"השנה הסתיימה, נכון ליום זה עם 349 בני אדם שנהרגו בכבישי ישראל. מדובר בעלייה מדאיגה של 10% ביחס לשנה שעברה. ההשוואה לשנה שעברה מלמדת על שלוש אוכלוסיות מרכזיות, בהן באה לידי ביטוי העלייה המשמעותית במספר ההרוגים: אוכלוסיית רוכבי האופנוע, שבה אנו רואים עלייה של 55% (68 הרוגים השנה לעומת 44 אשתקד), הרוגים מהחברה הערבית עם עלייה של 19% משנה שעברה (111 לעומת 93 אשתקד), אוכלוסיית הזרים (מי שאינו מחזיק תעודת זהות כחולה, בעיקר השנה עובדים זרים) שבה אנו רואים עלייה של 60% (24 הרוגים השנה לעומת 15 אשתקד).
הורדה משמעותית של תאונות דרכים במדינת ישראל, מחייבת השקעת משאבים ושיתוף פעולה של כלל משרדי הממשלה והגופים העוסקים בעקיפין או במישרין.
לא ניתן ליצור שינוי אמיתי ללא הקצאת משאבים שתואמים את מספר ההרוגים בשנה. תקציב הרלב"ד נשחק מידיי שנה, דבר המקשה להמשיך ולפעול באוכלוסיות ממוקדות כפי שנדרש וכפי שהנתונים מראים. באוכלוסיות לגביהן הייתה השקעה ממוקדת בשנים קודמות, הדבר בא לידי ביטוי גם בירידה בנפגעים ותאונות בהתייחס לאוכלוסיות הללו. כך לדוגמא, כשמודדים השקעה מול השפעה – בשנת 2018 הייתה ירידה משמעותית בנפגעים בקרב החברה הערבית וב- 2019 בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. היעד המרכזי של הרלב"ד לשנת 2020 הוא הובלת התכנית הלאומית 50 עד 30, שעיקרה יעד מוסדר של הפחתת מספר ההרוגים ב-50% עד שנת 2030.
לשם כך נדרשת תכנית רב שנתית אליה יירתמו כלל המשרדים הרלוונטיים, וכן השקעת תקציבים שיחסכו בסופו של דבר נפגעים אך גם משאבים. עם זאת, ומבלי להוריד מאחריות המדינה ולפעולות הנדרשות מהגופים השונים, בכדי להילחם באופן מלא בתאונות הדרכים יש לקחת אחריות אישית ולשפר את תרבות הנהיגה בישראל. הגורם האנושי הוא קטליזטור מכריע במלחמה הזו, הרוב המוחלט של התאונות מתרחש בשל התנהגות משתמש הדרך. יש להפנים זאת ברמה האישית ולהבין כי כמעט כל אחד מאתנו חוטא בהתנהגות שאינה אחראית בהקשר להתנהגות בדרך וכי בהתנהגות אחראית ומודעת לסכנות שבדרך, ניתן וצריך להפחית את מספר התאונות והנפגעים".