ביום ראשון הקרוב בבוקר יתרחש בארץ ליקוי חמה חלקי, שיכסה בשיאו כ-40% משטחה הנראה של השמש. הליקוי יחל בשעה 07:26 בבוקר, כאשר שיאו יתרחש בשעה 08:24, והוא ויסתיים בשעה 09:30.
אם תפספסו, תצטרכו להמתין בסבלנות לחודש אלול ה'תשפ"ז כדי לחזות שוב באירוע השמימי מישראל. ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר חלק מהשמש (ליקוי חמה חלקי)
מנקודת המבט של יושבי כדור הארץ, האור של השמש מוסתר על ידי הירח – מה שיוצר את המראה הייחודי של הליקוי שבו השמש "נאכלת" על ידי הירח.
מדוע אין ליקויי חמה מדי חודש? "כיוון שהירח בתנועתו סביב כדור הארץ אינו חג בדיוק במישור שבו כדור הארץ מקיף את השמש אלא במישור שיוצר זווית של 5.2 מעלות עם מישור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש", אומרת יעל גלנץ, מדריכת אסטרונומיה בשירת הכוכבים. "לכן, כדי שיהיה ליקוי לא די שהירח יהיה במולדו, אלא גם סמוך מאוד למישור שבו כדור הארץ מקיף את השמש. שמו של מישור הקפת כדור הארץ את השמש, מישור המילקה, מגיע מהמילה ליקוי. כיוון שהירח קרוב פי 400 מהשמש אך קטן ממנה פי 400, גודלם הזוויתי של שני הגופים כמעט זהה".
הליקוי ייראה מפקיסטן, ערב הסעודית, תימן, הודו (ייראה בשיאו בצפון הודו כליקוי טבעתי), סין ומדינות נוספות ביבשת אסיה וחצי האי ערב. הליקוי צפוי להיות ליקוי טבעתי – כלומר בשום שלב השמש לא תתכסה לחלוטין, וזאת בגלל שהירח צפוי להיות יחסית רחוק מכדור הארץ. בשיאו, הליקוי הגדול ביותר יהיה באילת, עם 40.5% כיסוי, והקטן ביותר במטולה, עם 32.6%. בתל אביב הירח יסתיר 34.50% מהשמש, ובירושלים קצת יותר, עם 35.6%.
ליקוי חמה מנקודת מבט יהודית
"בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו. משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו והניח פנס לפניהם. כעס עליהם ואמר לעבדו טול פנס מפניהם והושיבם בחושך…לוקה במזרח סימן רע ליושבי מזרח, במערב סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע סימן רע לכל העולם כולו" (בבלי סוכה כט א).
המהר"ל, בספרו "באר הגולה", עוסק בדברי הגמרא במסכת סוכה ומעלה את השאלה כיצד ניתן לקשור את התרחשות ליקוי החמה בהתנהגות האדם, בעוד שדבר ידוע הוא שהדבר קורה ויקרה ממילא בדרך הטבע.
"וסיבות אלו שנתגלו בליקוי המאורות לפי דעתם יכחיש החוש הנגלה, כי ידוע שלקות המאורות תלוי במהלך המאורות, בחבורם ובנגודם, בהתרחקם ובהתקרבם, באורך וברוחב, וא"כ איך אפשר לומר שיהיה לקות המאורות תלוי בדברים כאלו, שהאדם יודע זמן הלקות שהם על פי החשבון ואיך יתלו הלקות בחטא המעשים." (שם, הבאר השישי עמ' קו)
בתרוצו מזכיר המהר"ל את אחד מעקרונותיו החשובים – "סבת הסבה", ונדרש גם לנגזרות העולות ממנו. "וגם דבר זה הוא טעות, שאין מדרך חכמים ז"ל להסיר הסיבה הקרובה שודאי תלוי לקות המאורות במהלך המאורות, אבל סיבת הסבה נתנו הם ז"ל.
"כי אם לא היה החטא בעולם לא היה דבר זה, כי אין ספק שלקות המאורות הוא פחיתות גדול וחסרון בעולם, ואם לא היה החטא נמצא בעולם לא היה סדר הבריאה נותן שיהיה לקות המאורות שהוא פחיתות וחסרון כמו שמוסכם מכל אדם… הרי שהשם יתברך סידר הנהגת העולם לפי מדריגתו ומעלתו. ומפני כי העולם שייך בו חטאים אלו, ולפיכך מתחלת בריאת העולם לא נתן השם יתברך להם אור שלא יקבל ליקוי, ובזולת חטא לא היה סדר זה. סוף סוף בשביל חטאים אלו הוא ליקוי המאורות.
ואולי תאמר, אם כן מוכרח האדם לחטוא. אין זו קושיא, שאין ספק כי אין כלל העולם כולו צדיקים עד הזמן שיקוים ומל ה' אלוהיך את לבבך ואת לבב זרעך (דברים, ל') ואז לא יהיה לקות המאורות חסרון כלל, כי אז נאמר (ישעיה, כ"ד) וחפרה הלבנה ובושה החמה וגו' והיה ה' לך לאור עולם, אבל בעולם הזה אין העולם נקי מן החטא." (שם)
רבי יהונתן אייבשיץ מבאר, כי ליקוי המאורות המוזכר בתלמוד אינו מה שמכונה בימינו שהוא רק חציצה בין העולם ולא ליקוי של המאורות עצמם, אלא לכתמי השמש.
אני מתלבט אם להגיד שזה אסון או סופר מגניב
זה סופר מגניבבב😀
איייזה קווווווווול
טווווווווובבבבבבבבבבבבבבבב
תודה חזקי,
הכי מעניין הכתבות שלך.
טוב ש'ך אחי
קול!!!!!!°