תמונת מצב קשה במיוחד נחשפת מנתוני תאונות הדרכים במעורבות אוטובוסים ואוטובוסים זעירים לשנת 2025. טרם סיומה של השנה, כבר נהרגו 33 בני אדם בתאונות אלו, עלייה מדאיגה של כ-43% לעומת 23 הרוגים שנרשמו בכל שנת 2024. נתונים אלו, המבוססים על הרלב"ד ועמותת אור ירוק, מצביעים על כך ש-2025 היא השנה הקטלנית ביותר בתחום זה בחמש השנים האחרונות, ומדליקים נורת אזהרה בוהקת על מצב הבטיחות בתחבורה הציבורית בישראל.
בעמותת אור ירוק טוענים כי הזינוק במספר ההרוגים אינו מקרי, אלא תוצאה ישירה של כשלים מערכתיים עמוקים. לדבריהם, התחבורה הציבורית סובלת מהיעדר פיקוח מספק, מעומסי עבודה קיצוניים המוטלים על הנהגים, ומתשתיות לקויות. האוטובוסים, ככלי רכב המסיעים מספר רב של נוסעים, נמצאים בסיכון גבוה במיוחד, אך המדינה אינה עושה די כדי להבטיח את בטיחותם של הנוסעים, הנהגים ושאר משתמשי הדרך.
על רקע המצב החמור, קוראים בעמותה לצעדים דחופים ומרחיקי לכת. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל העמותה, הדגיש כי יש ליישם רפורמה מקיפה בתחום הסעת ההמונים. הקריאה כוללת דרישה לחייב התקנת טכוגרפים דיגיטליים בכל אוטובוס, במטרה לפקח על שעות הנהיגה והמנוחה. בנוסף, נדרשת הגברת הפיקוח על הנהגים כדי למנוע מצבים של עייפות ושחיקה, שעלולים להוביל לתאונות קטלניות נוספות ולעצור את המגמה המדאיגה.
ניתוח נתוני 2025 חושף אילו ערים מובילות במספר התאונות בהן מעורבים אוטובוסים. ירושלים נמצאת בראש הרשימה עם 77 אוטובוסים מעורבים בתאונות, מתוכם 3 תאונות קטלניות ו-34 קשות. אחריה ניצבת תל אביב-יפו עם 69 אוטובוסים מעורבים, מתוכם 4 תאונות קטלניות ו-24 קשות. מבט אל העשור האחרון רק מחזק את התמונה, כאשר ירושלים (1,008 תאונות) ותל אביב-יפו (900 תאונות) רושמות את המספרים הגבוהים ביותר, מה שמצביע על דפוס סיכון מתמשך וצורך בטיפול ממוקד בערים הגדולות.
זו תוצאה של אכיפה אפסית כלפי נהגים בכלל וכלפי נהגים מקצועיים בפרט