המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת איתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכם את שנת 2025 ואת הרבעון הרביעי לשנה זו עם נתונים המלמדים על שינוי משמעותי במפת הביקושים של כנופיות הגנבים.
בעוד ששנת 2025 מסתיימת בירידה של 18% בניסיונות גניבה וגניבות כלי רכב ביחס לשנת 2024 – הירידה הראשונה מזה ארבע שנים – סוג הרכבים הנמצאים על הכוונת השתנה דרמטית. רכבים היברידיים רשמו גידול של 22% בגניבות, והדו-גלגלי הפך ליעד חם במיוחד עם עלייה של 80%, זאת לעומת הרכבים החשמליים שרשמו דווקא ירידה דרמטית של 50% בביקוש מצד הגנבים.
למרות הירידה השנתית, שמיוחסת ל"הידוק החגורה" של כוחות הביטחון עקב המצב הביטחוני, הרבעון הרביעי של השנה מסמן היפוך מגמה ואת חזרת כנופיות גנבי הרכב לרחובות עם עלייה של 25% ביחס לרבעון השלישי.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי "לאחר 4 שנות עליה חדה בשיעור הגניבות, השנה הנוכחית מסמלת ירידה מתונה בנסיונות הגנבה, אך עדיין אנו נמצאים במספרים גבוהים ובמלחמה עיקשת בכנופיות גנבי הרכב. כבר ברבעון הרביעי חזרנו למגמת גידול שככל הנראה תמשיך גם לשנת 2026. כמו הפופולאריות בקרב נהגי ישראל שוק הגנבות מגיב ומחקה את הטרנד כך שניתן לראות שגניבות רכבים חשמליים נמצאות בירידה ואילו גניבות רכבים היברידיים נמצאות בעליה, במקביל למה שקורה בשוק הרכבים החדשים."
הנתונים הכלכליים מצביעים על כך שרכבי פנאי ושטח (SUV) עדיין מהווים 31% מסך הניסיונות, אך הביקוש לחלקי חילוף הופך את שנת המודל 2021 למבוקשת ביותר על ידי הגנבים, עם 18% מכלל המקרים. מבחינה גאוגרפית, אזור המרכז מוביל עם 32% מהגניבות, כאשר ירושלים ויהודה ושומרון רשמו עלייה של 40% ביחס לשנה שעברה.
כחלק מההתמודדות עם שיטות הגניבה המשתכללות, הכוללות שכפול מפתחות דרך שקע ה-OBD ב-49% מהמקרים, השיקה החברה את "פוינטר NOK" – טכנולוגיה המאפשרת זיהוי נהג באמצעות מקשים מקוריים על ההגה, פתרון המיועד להקשות על גנבים המצוידים במכשור אלקטרוני מתקדם המאפשר פריצה שקטה ומהירה.