ראש ישיבת 'תורה בתפארתה' הגאון רבי יעקב סטפנסקי סבור להלכה כי אין להתפלל על אדם שלא עטה מסכה וחלה, משום שהמכניס עצמו בסכנה אין צריך להתפלל עליו, את הדברים כתב לחבר מועצגה"ת הגר"י זילברשטיין שחלק על הדברים וקבע כי יש להתפלל על חולה כזה אף שהכניס עצמו לסכנה
במכתבו כתב הגר"י סטפנסקי "פורסם בשם כת"ר שהמכניס עצמו לסכנה, על ידי שלא הלך עם מסיכה, ונדבק בנגיף, שאין להתפלל עליו לרפואתו, ומפני שערבו עלי דברי דודים, וכתלמיד הדן בפני רבו בקרקע, ברצוני להרצות לפני הדר"ג את אשר כתבתי לעצמי.
נאמר במסכת עירובין תנו רבנן לא יאכל אדם בצל מפני נחש שבו, ומעשה ברבי חנינא שאכל חצי בצל וחצי נחש שבו, וחלה ונטה למות, ובקשו חבריו רחמים עליו , וחיה , מפני שהשעה צריכה לו, משמע
שלכן בקשו עליו חבריו רחמים משום שהשעה צריכה לו, אבל לולא כך לא היו חבריו מבקשים עליו רחמים כדי שיחיה"
מוסיף ראש הישיבה וכותב כי "כתב על כך הריטב"א וז"ל: ובקשו עליו חבריו רחמים, מפני שהשעה צריכה לו, אפילו שכדאי הוא לחוב בעצמו, שעבר על דברי חכמים, מדברי הריטב"א נראה שכיון שעבר על דברי חכמים, היה ראוי שלא יתפללו עליו ויתכן שכוונתו שהעובר על דברי חכמים חייב מיתה, כי נראה כמזלזל וחולק על דבריהם"
הגר"י מעלה צד נוסף "אבל ביעב"ץ כתב, מפני שהשעה צריכה לו, משמע שאילולי כן, לא היו מבקשים עליו רחמים , מפני שגרם רעה לעצמו, והכניס עצמו בסכנה, נתחייב בנפשו. ולכאורה לדבריו המכניס עצמו בסכנה אין צריך להתפלל עליו" עד כאן מכתבו של ראש ישיבת 'תורה בתפארתה'
לאחר פלפול ארוך השיב הגר"י זילברשטיין למכתב וכתב בדברי הסיכום "למעשה נפסק שיש להציל גם מאבד עצמו לדעת, ולכן יש גם להתפלל עליו, ובפרט שבעניננו מסתבר שאין זה נקרא מאבד עצמו לדעת, אלא מכניס עצמו לסכנה, שאמר מו"ח הגרי"ש זצ"ל שלדעת כולם מצילים אותו, וצריך גם להתפלל עליו"
איש ענק מי שמכיר את הרב סטפנסקי יודע שהוא אחד מגדולי הדור גדול אמיתי הגיע הזמן לומר את האמת יש בתוכנו אנשים שאכפת להם רק מעצמם אין להם שום יראת שמיים ואחריות ציבורית
נ.ב מי שעושה חילול ה ולא עוטה מסיכה אסור להתפלל עליו וברור שלא לאסוף לו כסף
ה ירחם, תחשוב לפני שכותב, תחזור בתשובה
אתה נראה לי חולה מה השם לתפילה
בא לפה אתה סתום אחרי מכתב שלם שמכריע להתפלל על אדם כזה . אתה כותב שאסור להתפלל עליו , למה התאמצת לקרוא את הדיון הזה. מה השם שלך לתפילה?
חלילה איני בא לחלוק עעל דברי חכמים.
אך מי שרבו הורה לו שלא לעטות מסיכה כגון החסידים הרי שלא היה צריך לשמר ולכן זה לא שהכניס עצמו בסכנה.
למעשה הדיון הוא בגדר חובת ההשתדלות. כי ודאי הוא שגם אלו שנשמרו ועטו מסיכה גם מאלה נדבקו. אם כן יש שטוענים ובצדק שאין צורך להשתדלות זו של המסיכה.
ולסיום… האם ר' חיים קנייבסקי עטה מסיכה?
אם זה היה בגדר ההשתדלות הוא היה עוטה. אלא מאי?! זוהי דעתו וזה בסדר. לא צריך לחייב את השני ולכפות עליו את דעותיך ולאיים שאם לא תקשיב לדעתי לא אתפלל עליך. כך נראה לי בעניי.
כסיל! ר' חיים לא עטה מסיכה מאותה הסיבה שאתה לא עוטה מסיכה בבית ואלה שהסתובבו סביבו כן שמו מסיכות ולא חסרים מכתבים של ר' חיים בהם הוא מורה לשמור על הכללים וגם אם רבך הורה לך לא לעטות מסיכה זה לא אומר שאתה יכול לסכן אחרים שכן רוצים לשמור על עצמם.
סתם שאלת תם לכאורה לפי הדברים האלה הוא הדין לגבי כל אחד שלא שמר על בריאותו בכל נושא אחר ? עישון? אוכל לא בריא? וכו'וכו'
סוף סוף שומעים קול בריא
כל מי שמעשן לא צריך להתפלל עליו ?
על סדום אברהם אבינו התפלל והמבין יבין
אברהם אבינו לא התפלל אלא ניסה לעורר זכויות הצדיקים שאולי גרים שם ודו"ק
מציע לך לחזור לחדר