מספרן של העמדות לטעינת כרטיסי רב-קו יוכפל בקרוב, ותתחיל תחרות על שירותי הטעינה שלהם – אלה התוצאות הצפויות של מכרז של משרד התחבורה, שבו זכו שלושה זכיינים פרטיים, כך מפרסם 'הארץ'.
המכרז מבשר גם כי השימוש בכרטיסי רב-קו לתשלום בתחבורה הציבורית צפוי להימשך בחמש השנים הקרובות לפחות. למעשה, המכרז כולל אופציה להארכה בשמונה שנים נוספות.
בעקבות המכרז, צפוי לגדול מספרן של עמדות הטעינה לכרטיסי רב-קו מכ-4,000 ליותר מ-8,000 ברחבי המדינה. בעוד כיום הטעינה והשירותים הנוספים בכרטיס נמצאים באחריותה הבלעדית כמעט של חברת פיסנטרה, כעת יצטרפו אליה קבוצות 'הופ-און' ו'מוביט-פנגו'. השתיים זכו יחד עם פיסנטרה במכרז להקמה, הפעלה, ניהול ותחזוקת מרכזי השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית באמצעות רב-קו.
במכרז נקבע תעריף אחיד של 0.85% לסליקה בכל אחת מהעמדות שיפעילו החברות השונות. עד היום גובה העמלות שהמדינה העבירה למפעילת העמדה (פיסנטרה) לא היה גלוי. על פי הערכות, המדינה משלמת עמלות סליקה בכ-100 מיליון שקל בשנה כיום על טעינת כרטיסי רב-קו. לפי הערכות, כ-85% מפעולות הטעינה נעשות בנקודות הטעינה של פיסנטרה, והשאר באפליקציה של הופ-און. כעת הופ-און תוכל גם היא להפעיל נקודות טעינה פיזיות ועמדות שירות.
השחקנית החדשה שתיכנס לענף היא מוביט-פנגו, שלה 3 מיליון משתמשים כיום באפליקצית הניווט לתחבורה הציבורית מוביט ובאפליקצית התשלום לחניה פנגו. הקבוצה היא גם אחת משלוש החברות הפרטיות שמפעילות אפליקצית תשלום בתחבורה הציבורית.
התוספת המשמעותית במספר נקודות השירות תיעשה כעת אף שרק לפני כשנה וחצי התחיל משרד התחבורה ברפורמה המאפשרת תשלום בתחבורה הציבורית באמצעות אפליקציות. משרד התחבורה הצהיר כי השימוש באפליקציות צפוי לחסוך למדינה עד 100 מיליון שקל בשנה, שמושקעים כיום בעמלות סליקה בטעינת כסף בכרטיסי הרב־קו. אלה מתחלקים בין פיסנטרה, המקבלת את רובם, לבנק הדואר, המפעיל את מרכז השירות הארצי לתחבורה הציבורית ("המסלקה"). החברות הפרטיות שזכו להפעיל את אפליקציות התשלום הציעו בזמנו פטור מעמלת טעינה.
משרד התחבורה הצהיר פעמים רבות לפני ואחרי השקת האפליקציות כי כרטיס הרב־קו לא יבוטל עם תחילת השימוש בהן, לטובת מי שלא ירצו לעבור לשלם באמצעות אפליקציות במכשיר הנייד מסיבות שונות.
ההשקעה בהרחבת מרכזי השירות ואפשרויות הסליקה מעלה שאלה בנוגע לנחיצותם. אמנם חלקים נרחבים מהציבור עדיין בוחרים להישאר עם הרב-קו ולא לעבור לתשלום באפליקציות, אך באחרונה התקבלה החלטה שעשויה להפוך את המגמה.
במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, יבוטלו הנחות הניתנות כיום בעת טעינת כרטיס הרב-קו ב"ערך צבור". הנחה זו נכנסה לתוקף עם השקת הרב-קו ב-2008, ונועדה לעודד את השימוש בכרטיס על פני תשלום במזומן. השינוי צפוי לבטל את היתרון הבולט שיש לרב-קו על פני האפליקציות מבחינת המחיר.
משמעות נוספת של המכרז היא החזרת האחריות על עמדות "על הקו" למשרד התחבורה. אמנם החברות הזוכות במכרז יהיו מי שיבצעו את הפעולות הקשורות ברב-קו בעמדות אלה – הפקת הכרטיס, טעינתו, עדכון פרטים, שחזור כרטיס וכיו"ב – אך האחריות על כך תהיה של משרד התחבורה. כיום האחריות להפעלת עמדות אל היא בידי מפעילות התחבורה בכל אזור (אגד, דן, מטרופולין ועוד). נכון להיום, פעילים בישראל יותר מ-3 מיליון כרטיסי רב-קו.
חזירים במשרד התחבורה.למה לבטל הטבות ערך צבור?
חזירים במישרד התחבורה.למה לבטל הנחות ערך צבור?!